آفتاب

نگاه لس‌ آنجلس تایمز به اشتباهات سیاست خارجی دولت اوباما

نگاه لس‌ آنجلس تایمز به اشتباهات سیاست خارجی دولت اوباما

رئیس جمهوری آمریکا همچنان دیدگاه منتقدان دولتش را در خصوص اشتباهات سیاست خارجی کاخ سفید رد و اعلام کرد که می‌خواهد بدون استفاده از اهرم زور آمریکا را به اهداف خارجی خود برساند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه لس‌ آنجلس تایمز در گزارشی به بررسی اشتباهات سیاست خارجی دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پرداخته و می‌نویسد: او اخیرا در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در خصوص ضعف سیاست خارجی آمریکا و تضعیف جایگاهش در جهان گفته است، حامیان اقداماتی همچون حمله به عراق از حوادث دهه اخیر تاکنون همچنان درس نگرفته‌اند و باز هم حرف خود را تکرار می‌کنند.

اوباما با این حال می‌گوید که در تلاش است تا به آرامی و بدون استفاده از اهرم زور منافع مردم آمریکا را توسعه بخشد.

رئیس جمهوری آمریکا عنوان کرد که هر چند این سیاست اغوا کننده نیست اما حداقل از اشتباه و خطا جلوگیری می‌کند، اما می‌توان دو مشکل از این ایده رئیس جمهوری آمریکا گرفت، نخست اینکه همه منتقدان او خواستار به راه انداختن جنگ در سوریه یا اوکراین نیستند، چرا بسیاری از آن‌ها معتقدند که آمریکا باید به ارتش اوکراین یا شورشیان سوریه تسلیحات بدهد اما این موضوع فاصله زیادی با حمایت از جنگ طلبی دارد.

مشکل دوم این است که اوباما انتقاد اصلی منتقدانش مبنی بر اینکه خودداری او از هر گونه مداخله نظامی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث شده است کسانی همچون ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به آسانی از خط قرمزها عبور کنند، نمی‌پذیرد. این یک نگرانی منطقی است و بسیاری از منتقدان اوباما نیز به آن اعتقاد دارند.

این موضوع حقیقت دارد که آمریکایی‌ها دیگر تمایل ندارند که در یک مخاطره دیگر همچون جنگ عراق و افغانستان قرار بگیرند. براساس یک نظرسنجی که اخیرا توسط "مرکز تحقیقات پیو" صورت گرفت حدود 52 درصد آمریکایی‌ها معتقدند که دولت واشنگتن باید "سرش به کار خودش" باشد.

اما همان‌گونه که رابرت کاگان، یک استاد سیاست خارجی اخیرا عنوان کرد، این نظرسنجی‌ها نشان دهنده یک تناقض بزرگ هستند؛ همان اذعان عمومی که می‌خواهد آمریکا از مداخله در مناقشات خارجی خودداری کند معتقد است که اوباما در زمینه امور بین‌المللی سابقه خوبی از خود به جای نگذاشته است.

براساس یک نظرسنجی مشترک که اخیرا توسط شبکه خبری ان.بی.سی و روزنامه وال استریت ژورنال صورت گرفت، تنها 38 درصد از پاسخ‌دهندگان سیاست خارجی اوباما را تایید کردند و این در حالی است که حتی میزان حمایت از سیاست‌های اقتصادی اوباما نیز بیشتر از سیاست خارجی او بوده است.

اما دلیل این تناقض چیست؟

کاگان معتقد است که آمریکایی‌ها دچار یک تناقض درونی هستند. به گفته او هر چند آمریکایی‌ها معتقدند که بیشترین توجه دولت باید بر خود آمریکا معطوف باشد اما از سیاست خارجی این چنینی نیز راضی نبوده و به همین دلیل از اوباما که چنین موضعی را اتخاذ کرده نیز رضایت ندارند.

اما این موضوع را می‌توان به طور ساده‌تری مطرح کرد، بله آمریکایی‌ها می‌خواهند که از مناقشات خارجی خودداری کنند اما آن‌ها در عین حال خواستار موفقیت سیاست خارجی کشورشان هستند و این در حالی است که اوباما با موفقیت کمتر در این زمینه روبروست. مهم نیست چه کارهایی انجام داده است بلکه مهم این است که اقدامات او نتیجه‌ای در پی نداشته‌اند زیرا روسیه همچنان اوکراین را تهدید می‌کند و خونریزی در سوریه نیز همچنان ادامه دارد. میانجی‌گری جان کری، وزارت امور خارجه آمریکا در مذاکرات صلح خاورمیانه بین اسرائیل و فلسطین نیز از ابتدا محکوم به شکست بود.

اما اوباما همان رئیس جمهوری است که دائم دم از کارهای بزرگ می‌زد. وی می‌گفت که ما می‌توانیم روابط آمریکا را با متحدانش بهبود بخشیده و حتی با روسیه و جهان اسلام نیز به صلح برسیم، اما سیاست خارجی اولیه اوباما با مشکل روبرو شد. جهان از آن چیزی که او فکر می‌کرد، خشن‌تر بود.

اکنون مشکل اینجاست که او قصد ندارد این راهبرد خود را تغییر دهد در حالی که همچنان می‌توان امیدوار بود که سیاست میانه‌روی اوباما در امور بین‌المللی موفقیت‌آمیز باشد. این همان سیاستی است که در آن از جاه‌طلبی خودداری شده و به جای آن از خطا و اشتباه جلوگیری می‌شود.

در واقع اگر تحریم‌های اقتصادی باعث شوند که پوتین از مداخله در اوکراین خودداری کند یک موفقیت کوچک به دست می‌آید و همچنین در صورتی که توافق هسته‌ای با ایران به یک نتیجه مثبت برسد شاهد موفقیتی بزرگ خواهیم بود، اما هیچ‌ کس از ابتدا نظر مثبتی نسبت به مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین نداشت و به همین دلیل بود که از ابتدا این وظیفه به جان‌کری سپرده شد نه خود اوباما.

اما اگر اوباما می‌خواهد آمریکایی‌ها از سیاست خارجی میانه‌روی او حمایت بکنند باید آن را به نحوی بهتر توضیح دهد و نه اینکه در پاسخ به خبرنگارهایی که از آثار سیاست خارجی او می‌پرسند با خشم و غضب برخورد کند.

انتهای پیام

کد N266351

وبگردی