آفتاب

آماده‌باش در مرزهای مولداوی

آماده‌باش در مرزهای مولداوی

دولت مولداوی با توجه به نگرانی‌ها از وخامت شرایط امنیتی و شدت گرفتن تنش‌ها در اوکراین که همسایه این کشور است، مرزهای خود را در حالت آماده باش قرار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رهبران ارشد مولداوی پس از اینکه اوکراین واحد نیروهای ویژه را برای مبارزه با جدایی طلبان حامی روسیه به شهر اودسا فرستاد و درگیری بین طرفین در شرق اوکراین کشته‌های زیادی بر جای گذاشت، این اقدام را در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند.

نیکولا تیموفتی، لوریه لئانکا و ایگور کورمان که به ترتیب رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان مولداوی هستند در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که به نیروهای امنیتی مولداوی دستور داده شده است تا برای تضمین نظم عمومی این کشور هر اقدام لازمی را اتخاذ کنند.

آن‌ها در این بیانیه به هیچ تهدید مشخصی اشاره نکردند اما نسبت به وخامت شرایط امنیتی در اوکراین ابراز نگرانی کردند.

1500 نیروی روس در مولداوی مستقر هستند که اخیرا خواستار اتحاد با روسیه شده بودند. روسیه اعلام کرده است که به یکپارچگی ارضی مولداوی احترام می‌گذارد اما رهبران این کشور نسبت به یک جمهوری جدایی طلب به نام "ترانس دنیستر" نگران هستند.

مولداوی 1220 کیلومتر مرز با اوکراین دارد که عمدتا توسط جدایی طلبان حامی روسیه کنترل می‌شوند.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس روز دوشنبه در مذاکرات خود با مقامات مولداوی گفت که این کشور باید گفت‌وگوهای خود را برای ایجاد مناسباتی نزدیک‌تر با اتحادیه اروپا ادامه دهد.

انتهای پیام

کد N266159

وبگردی