آفتاب
در جلسه مشترک وزیر بهداشت و کمیسیون بهداشت انجام شد

تشریح طرح تحول سلامت و برنامه چشم‌انداز 3 ساله وزارت بهداشت

تشریح طرح تحول سلامت و برنامه چشم‌انداز 3 ساله وزارت بهداشت

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان از تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص طرح تحول سلامت توسط وزیر و معاونان وزیر بهداشت، درمان و بهداشت درمان در جلسه روز گذشته این کمیسیون سخن گفت.

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان از تشریح برنامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص طرح تحول سلامت توسط وزیر و معاونان وزیر بهداشت، درمان و بهداشت درمان در جلسه روز گذشته این کمیسیون سخن گفت.

حمیدرضا عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: برنامه چشم‌انداز عملیاتی 3 ساله وزارت بهداشت و درمان در حوزه بهداشت تا سال 1396 با هدف تحقق ارتقای سلامت، کاهش بیماری‌های غیرواگیر، افزایش آگاهی‌ها برای خود مراقبتی و زندگی بهتر مردم پیاده خواهد شد.

نماینده مردم اردل و فارسان توجه به سیستم پیشگیری و بهداشت، کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم، کاهش بار مالی خانوارها، توسعه، ارتقای کمی و کیفی خدمات بیمارستانها و تجهیز بیمارستانها، بروزرسانی و تعمیرات بیمارستانهای فرسوده را از اهم محورهای طرح تحول سلامت برشمرد و افزود: توجه به سیستم آموزشی، کمک به دانشگاه علوم پزشکی جهت پرورش دانشجو در رشته‌های مختلف به ویژه در رشته دندانپزشکی و عمومی متناسب با نیاز جامعه و رفع مشکل کمبود پزشک عمومی و دندانپزشکی با محوریت روستاها و حاشیه‌های شهرها از مهمترین رویکردهای طرح تحول سلامت است.

وی افزود: برنامه خود مراقبتی برای توانمندسازی مردم با استفاده از تکنولوژی ارتباطات روز برای 12.5 میلیون دانش آموز و 4 میلیون دانشجو و میلیونها خانوار با تربیت سفیران سلامت و رابطین بهداشت و ساختار جدید شبکه بهداشتی درمانی کشور اجرا می شود. همچنین ارائه خدمات نوین بهداشتی درمانی برای 23 میلیون نفر جمعیت روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر و عشایر از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت و درمان است. این برنامه با تامین پزشک عمومی خانواده به تعداد لازم، تامین دارو، تجهیزات و ملزومات لازم در مراکز بهداشتی درمانی و بازسازی و نوسازی شبکه بهداشتی درمانی کشور از طریق برقراری نظام ارجاع و ساخت 1960 خانه بهداشت به منظور ارتقاء سلامت روستاییان و پیشگیری از وقوع مرگ های نابهنگام و نیز جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و آسیب های اجتماعی اجرا می شود.

عزیزی افزود: فراهم کردن زمینه دسترسی و بهره مندی حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ که جمعیتی حدود 8.5 میلیون نفر را تشکیل می‌دهند یکی دیگر از مهم ترین برنامه های وزارت بهداشت است. این اقشار از آسیب پذیر ترین و محروم ترین گروه های جمعیتی کشورند و ارائه خدمات بهداشتی درمانی با رویکرد پاسخگویی به 3 مشکل بیماری های واگیر، بیماری های غیرواگیر و آسیب های اجتماعی در این مناطق صورت می گیرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه خاطرنشان کرد: در شهرها نیز شبکه جامع و همگانی سلامت با محوریت پزشک خانواده، مشارکت و توانمندسازی مردم جهت پاسخگویی به بیماری واگیر و غیرواگیر که مربوط به رفتارهای مردم و سبک زندگی است، با همکاری بخش های مختلف میسر خواهد شد و دستاورد این اقدامات، دسترسی و بهره مندی همه مردم به خدمات، بهبود کیفیت خدمات و رضایت مردم، کاهش بار مالی پرداخت شده از جیب مردم، کنترل منطقی مصرف دارو، کنترل و اصلاح رفتار مردم و پزشکان، افزایش امید به زندگی یعنی جلوگیری از مرگ های نابهنگام و ارتقاء سلامت مردم در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و بهبود سبک و کیفیت زندگی مردم را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: براساس تاکید مدیران وزارت بهداشت و درمان بازسازی، نوسازی و بهبود استانداردهای شبکه های بهداشتی درمانی کشور نیز همزمان با اجرای سایر برنامه های وزارت بهداشت دنبال می‌شود.

انتهای پیام

کد N266009

وبگردی