آفتاب
چامسکی در گفتگو با مهر:

بعید است روسیه و آمریکا در اوکراین تقابل نظامی داشته باشند/ اظهارات "جان کری" تهدیدآمیز است

بعید است روسیه و آمریکا در اوکراین تقابل نظامی داشته باشند/ اظهارات "جان کری" تهدیدآمیز است

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل نوام چامسکی نظریه پرداز و فعال سیاسی آمریکایی معتقد است با وجود تهدیدهایی که آمریکا به تقابل نظامی با روسیه می کند ولی شک و تردید دارم که این تقابل صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بحران اوکراین و تنش میان روسیه و غرب و به ویژه آمریکا یادآور فضای امنیتی جنگ سرد است. به گونه ای که معادله امنیت از رهگذر بازی با حاصل جمع جبری صفر فهم می شود و برد یکی باخت دیگری را دنبال خواهد داشت.

معمولا ابرقدرتها و قدرتهای بزرگ در مناطق نفود و فوری امنیتی دیگر رقبا تساهل بیشتری به نفع رقیب نشان می دهند و لذا الحاق کریمه به روسیه ونوع واکنش غرب را برخی از این نقطه نظر تحلیل می کنند.

اما ظاهرا شرق اوکراین محل تساهل بیشتر غرب نیست و طی روزهای اخیر جنگ لفظی جنبه تهدیدآمیز بیشتری به خود گرفته است.

لذا در ادامه تنش ها، جان کری وزیر خارجه آمریکا از روسیه خواست تا با پایان دادن به مداخلاتش در اوکراین اجازه دهد این کشور در آرامش و صلح به سر برد.

وی در عین حال با هشدار به مسکو گفت در صورت تهدید روسیه علیه حتی یک اینچ از خاک متحدان ناتو در منطقه این کشور با واکنش دفاعی آمریکا و ناتو مواجه خواهد شد.

در حالی که روسیه آمریکا را مسئول تنش ها در اوکراین می داند ، جان کری روسیه را متهم کرد که به تعهداتش درباره کاهش تنش ها در شرق اوکراین عمل نکرده است و مدعی شد روسیه بعد از امضاء توافق ژنو در ماه گذشته حتی تنش ها را افزایش داده است.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حضور نیروهای نظامی این کشور در شرق اوکراین را تکذیب کرده است.

نوآم چامسکی در گفتگو با خبرگزاری مهر سخنان "جان کری" وزیر خارجه آمریکا در قبال روسیه را تهدیدآمیز خوانده است و آنرا نوعی تهدید علیه روسیه تلقی می کند.

جان کری با طرح این ادعا که روسیه حتی یک قدم هم برای کاهش تنش ها برنداشته است در ادامه تهدیدهای خود خطاب به روسیه خاطر نشان کرده بود که ناتو در خصوص تصمیم گیری نسبت به تقویت همکاری هایش در قبال اقدامات روسیه در اوکراین در یک "لحظه تعیین کننده" قرار گرفته است.

پیش از "جان کری" نیز "جفری پیات" سفیر آمریکا در کی یف، نیز اعلام کرد ه بود که در صورتی که نظامیان روس از مرز روسیه با اوکراین عبور کنند با واکنش تند و اجتناب ناپذیر مواجه می شوند. این برای نخستین بار است که مقامات

آمریکایی روسیه را تهدید می کنند و بدین ترتیب تقابل مسکو و واشنگتن در مورد کی یف وارد مرحله جدیدی می شود.

اما به رغم این تهدیدات "چامسکی" معتقد است که بعید است که روسیه و غرب در ادامه بحران اوکراین تقابل نظامی کنند. چامسکی در این خصوص می گوید: با وجود تهدیدهایی که آمریکا به تقابل نظامی با روسیه می کند ولی شک و تردید دارم که این تقابل صورت بگیرد.

...........

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N265892

وبگردی