آفتاب

دیپلمات های دانمارکی:عادی سازی روابط با ایران از اولویت های اتحادیه اروپایی است

دیپلمات های دانمارکی:عادی سازی روابط با ایران از اولویت های اتحادیه اروپایی است

برلین - ایرنا - جمعی از دیپلمات های کپنهاک با حضور در همایش سالگرد برقراری روابط ایران و دانمارک از جمهوری اسلامی به عنوان وزنه مهم تعادل در منطقه یاد کرده و از عادی سازی روابط با تهرا به عنوان اولویت اصلی اتحادیه اروپایی نام بردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، همایش بزرگداشت هشتادمین سالگرد برقراری روابط دوجانبه ایران و دانمارک و نمایشگاه اسناد تاریخی،به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت امور خارجه دانمارک روز دوشنبه با حضور جمعی از دیپلماتهای مقیم، پژوهشگران، دانشگاهیان اندیشمندان،فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین برخی از ایرانیان مقیم در دانشگاه کپنهاگ برگزار شد.

این مراسم در قالب 3 بخش شامل افتتاح نمایشگاه و اسناد روابط تاریخی دو کشور، نشست افتتاحیه که در آن پیام وزرای امور خارجه دو کشور قرائت گردید و نشست کارشناسی درخصوص ابعاد روابط فیمابین برگزار شد.

مایکل استاریک رئیس مرکز و سیاست های جهانی و امنیتی وزارت امور خارجه دانمارک به عنوان اولین سخنران این نشست با اشاره به سابقه روابط تجاری ایران و دانمارک ، گفت : سابقه فرهنگی و تماس بین مردم دو کشور به قرن ها قبل باز می گردد.

این مقام وزارت امور خارجه دانمارک، خاطرنشان کرد:درخصوص روابط در سالهای گذشته باید عنوان کرد که تحریم ها بر همه از جمله تحریم کنندگان تاثیر گذاشت اما قدم های مثبتی در ماه های اخیر برداشته شده و توافق ژنو یکی از همین قدم های مهم است.

به گفته استاریک،در سال های اخیر روابط بین ایران و دانمارک تحت تاثیر سیاست اتحادیه اروپا قرار داشت که آن هم با مسئله هسته ای گره خورده بود اما کپنهاگ در حوزه های غیرتحریمی، مثل صادرات دارو توانست رابطه خود را حفظ کند.

این دیپلمات دانمارکی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و 1+ 5 گفت:درحال حاضر اروپا مذاکره بین ایران و قدرت های بزرگ را هدایت می کند و رئیس جمهور آمریکا هم علاقه مند است که راه حلی برای این مساله پیدا شود.

استاریک تصریح کرد: ایران وزنه مهم تعادل در منطقه می باشد و می تو اند نقش موثری در حل بحران های منطقه خاورمیانه اعم از افغانستان، عراق و به خصوص سوریه ایفا نماید.

این دیپلمات دانمارکی تاکید کرد:عادی سازی روابط با ایران از اولویت های اتحادیه اروپا می باشد، لیکن انجام آن مستلزم اقدامات و گام های عملی ازسوی ایران است، امری که زمان بر بوده و نبایستی انتظار داشته باشیم به سرعت روابط عادی و کامل برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد:با اعتمادسازی تدریجی بین طرفین طی دوره حداقل 6 ماهه انتظار ما این است که ایران به جایگاه شایسته خود برسد. در عین حال ما بر تداوم همکاری های اقتصادی با ایران از جمله در بخش اقتصادی سبز،مدیریت آب و کشاورزی و تجارت تاکید داریم.

خانم یانه کریستن سن،کارشناس برجسته موسسه مطالعات بین المللی دانمارک نیز به عنوان یکی دیگر از سخنران های این همایش گفت:روابط سیاسی ایران با اتحادیه اروپا بخاطر تضاد سیاست بین دیدگاه آمریکا و اروپا با ایران دچار آسیب شد.

وی افزود:سیاست اروپا بر این مبنا بود که با ایران همکاری کنند اما سیاست آمریکا مقابله جویانه و در راستای منزوی کردن ایران بود که در این زمان اتحادیه اروپا مذاکرات مثبتی با ایران داشت از جمله درباره اعراب و اسرائیل و حقوق بشر در این مدت هدف اتحادیه اروپا تعامل کنترل شده با ایران بود، درست عکس سیاست های خصمانه آمریکا نسبت به ایران.

این پژوهشگر دانمارکی با بیان اینکه سید محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران در این دیدگاه اروپا و برخورد آن با ایران نقش کلیدی ایفا کرد،گفت: آقای خاتمی با طرح گفت و گوی تمدنها وارد تعامل با غرب شد که موجب گردید در سال 2001 ایران کمک شایانی در مسئله افغانستان ارائه دهد و همچنین در سال 2002 شورای اروپا وارد یک همکاری تجاری با ایران شده و همکاری های زیادی در سایر موضوعات مثل مواد مخدر، پناهجویان افغانی و غیره صورت گرفت.

کریستن سن با اشاره به این که در طی سالهای 2003 الی 2013 شاهد تلاش غرب و آمریکا برای منزوی سازی ایران و اعمال تحریم های شدید و تشدید آنها بودیم،گفت: در این برهه زمانی اتحادیه اروپا در واقع صدای مستقل خود را از دست داد و تسلیم افراطی های آمریکا شد.

این پژوهشگر دانمارکی با بیان اینکه زیاده روی در اعمال تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا اثرات مخربی بر جامعه بشری و محیط زیست ایران داشته است،گفت:اتحادیه اروپا و آمریکا در اعمال تحریم ها زیاده روی کردند و در نتیجه تحریم ها تاثیر مخربی بر جای گذاشت مثل آلودگی هوا در شهرهای ایران و کمبود دارو که با این وضع اتحادیه اروپا دیگر نمی تواند به ایران به عنوان ناقض حقوق بشر نگاه کند چون که خود با وضع تحریم های غیر اخلاقی حقوق بشر را پایمال کرده بود.

وی با بیان این که با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری جدید ایران امید به عادی سازی روابط افزایش یافته است، گفت: مرحله اول این مذاکرات به توافق ژنو منتهی شد که در آن حقوق ایران در داشتن برنامه هسته ای صلح آمیز پذیرفته شده است.

کریستن سن با بیان این که این اولین بار است که از زمان انقلاب ایران با آمریکا وارد توافقی شده اند،گفت: ایران قبول کرد که بعضی از جنبه های برنامه هسته ای خود را محدود کند اما تحریم ها هنوز سرجای خود هستند به نظر من برداشتن تحریم ها بسیار پیچیده و طولانی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه اروپا باید به صورت مستقل به ایفای نقش بپردازد،گفت:اتحادیه اروپا باید مستقل عمل کند و با درس گرفتن از گذشته عنان خود را به دست تندروهای آمریکا ندهد.

این پژوهشگر دانمارکی خاطرنشان کرد: در سال های 2003 الی 2005 اتحادیه اروپا از ایران زیاده خواهی کرد که امروز باید از گذشته درس گرفته باشد و بداند که تنها راه رسیدن به توافق، احترام متقابل است.

هرمینگ یورگنسن استاد دانشگاه کپنهاگ نیز طی سخنانی درخصوص روابط تجاری ایران و دانمارک،گفت: فعالیت شرکت کامساکس که طرح و نظارت احداث بنا و بازسازی بنادر جنوب ایران بر عهده داشت از سال 1933 در این کشور شروع شد و برغم اینکه ایران در اشغال دو قدرت روسیه و انگلیس بود فعالیت دانمارکی ها در ایران با موفقیت همراه بود و آنها کارنامه مثبتی از خود در ایران به جای گذاشتند.

وی گفت: این شرکت کار احداث راه آهن و مدیریت اداری و مالی در ایران را بر عهده گرفت و در سال 1327 خط راه آهن سراسری ایران به بهره برداری رسید.

به گفته یورگنسن،کامساکس ساختن راهها و فرودگاه های کوچک برای مقاصد مختلف و پل های عبور وسایط نقلیه با احداث ساختمان اداری و تامین تمامی تاسیسات با لوازم و تسهیلات را نیز بر عهده داشت.

این اقتصاد دان دانمارکی با اشاره به فراز و نشیب در روابط ایران و دانمارک طی سالهای بعداز انقلاب گفت: روابط تجاری دو کشور کمتر تحت تحت تاثیر مسایل سیاسی قرار گرفت و کپنهاگ و تهران همچنان به توسعه همکاری اقتصادی و تجاری علاقه مند می باشند.

دامن پاک، معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی وزارت خارجه ایران،دکتر کلاس پیدرسن ، استاد زبان فارسی و شرق شناس دانشگاه کپنهاگ،جواد نیستانی،استاد باستان شناسی دانشگاه تربیت مدرس،محمدعلی کاظم بیگی،استاد تاریخ و تمدن از دانشگاه تهران و محمود اسماعیل نیا،معاون دپارتمان مدارک و تاریخ دیپلماسی وزارت امورخارجه ایران از جمله دیگر سخنران های همایش هشتادمین سالگرد برقراری روابط ایران و دانمارک بودند که درخصوص تاریخچه زمینه های ادامه و توسعه همکاری ها و روابط فرهنگی،علمی و تحقیقاتی دو کشور به تشریح دیدگاه های خود پرداختند.

در مراسم افتتاحیه حمید بیات سفیر جمهوری اسلامی در کپنهاگ پیام وزیر امور خارجه ایران و مایکل استاریک کریستن سن رییس مرکز سیاست های جهانی و امنیتی وزارت امورخارجه دانمارک به نمایندگی از سوی وزیر خارجه این کشور در این همایش قرائت شد.

در پیام وزیر امور خارجه ایران به این همایش تاکید شده است: برگزاری دومین نشست بزرگداشت هشتادمین سالگرد برقراری روابط دوجانبه ایران و دانمارک و نمایشگاه اسناد روابط تاریخی در کپنهاگ در ماههای آغازین سال جدید ایرانی،نوید بخش سالی پر بار در روابط دو کشور است که می تواند زمینه گسترش پیوندهای مردمی و فرهنگی بین دو کشور را فراهم آورده و به تحکیم روابط دو جانبه کمک نماید.

در پیام محمد جواد ظریف تاکید شده است: اطمینان دارم تبادل نظر نخبگان و صاحبنظران دو کشور در این نشست نیز فرصت های تازه ای را برای گسترش روابط فیمابین در زمینه های مختلف سیاسی، بین المللی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد خواهد کرد.

در پیام وزیر امور خارجه دانمارک به این همایش با اشاره به تاثیرمنفی برخی تحریم ها بر روابط دو کشور در سالهای اخیر امده است که امیدورام پس توافق اخیر و ایفای تعهدات طرفین،رسیدن به توافق نهایی هموار شود.

وزیر امور خارجه دانمارک در پیام خود از مردم ایران به عنوان ملتی با تاریخ و تمدن کهن نام برد و افزود ایران در منطقه ای بسیار مهم واقع شده است و این کشور همواره نقش مهم و منحصر به فردی در استقرار و ثبات در منطقه داشته و کماکان می تواند درحل منازعات منطقه ای از جمله در افغانستان، عراق و سوریه با جامعه بین المللی همکاری نماید.

در این پیام همچنین اضافه شده است: پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران فضای جدیدی ایجاد شده است و فرصت تازه ای برای بازسازی روابط غرب با ایران یافته ایم و امیدوارم در این فضای جدید شاهد شکوفایی هر چه بیشتر روابط ایران و دانمارک باشیم.

در حاشیه این همایش همچنین نمایشگاهی از یکصد سند جمع آوری شده از سوابق تاریخی دو کشورمشتمل بر ارتباط تاریخی دو ملت از قرن 5 میلادی، سیاحت و تجارت وایکنگ ها ، اولین سند ارتباط رسمی بین دو دولت، تشکیل انجمن دوستی و فهرست سفرا دو کشور از ابتدای آغاز روابط تا کنون که در مجموعه اسناد وزارتخانه های دو کشور موجود می باشد برگزار شد.

اروپام** 1701 ** 1917
کد N265760

وبگردی