آفتاب

استعمال دخانیات علت اصلی بروز سرطان دهان است

استعمال دخانیات علت اصلی بروز سرطان دهان است

تهران-ایرنا-دبیر علمی پنجاه و چهارمین کنگره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: سرطان دهان ششمین سرطان شایع در انسان است و استعمال دخانیات از علل اصلی بروز آن به شمار می رود.

به گزارش گروه علمی ایرنا، دکتر پوریا مطهری استعمال دخانیات از جمله سیگار، قلیان و پیپ را شایع ترین علت بروز سرطان دهان برشمرد و افزود: با قطع استعمال دخانیات می توان از بروز سرطان دهان پیشگیری کرد.

وی با تاکید بر ضرورت عزم عمومی در سطح ملی برای کنترل استعمال دخانیات اظهار داشت: سرطان دهان همه قسمت های دهان ازجمله مخاط، لب، گونه، سقف و کف دهان و زبان را دربرمی گیرد و با وجود پیشرفت های پزشکی درمان قابل توجهی برای مبتلایان به آن نمی توان ارایه داد.

دبیر علمی پنجاه و چهارمین کنگره انجمن دندان پزشکی ایران با بیان اینکه تظاهرات سرطان دهان بیشتر به صورت زخم است، گفت: گسترش این زخم تدریجی و آرام است و به تدریج تمام قسمت های دهان را متاثر می کند.

مطهری افزود: در این نوع سرطان خطر درگیری غدد لنفاوی نیز وجود دارد، افزود: درمان اصلی این بیماری جراحی و درمان جانبی آن رادیوتراپی و شیمی درمانی است.

وی با اظهار نگرانی از شیوع استعمال قلیان در میان جوانان ادامه داد: این افراد از خطرات و عوارض استفاده از قلیان بی اطلاع هستند.

پنجاه و چهارمین کنگره انجمن دندان پزشکان ایران با حضور بیش از 8 هزار شرکت کننده ازجمله استادان برجسته داخل و خارج از کشور در روزهای 16 تا 19 اردیبهشت ماه در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

علمی(2)1834**1599
کد N265481

وبگردی