آفتاب

دبیر اجرایی جامعه جراحان :اطلاق تعبیر «قتل شبه‌عمد» به جراحان قبیح است

دبیر اجرایی جامعه جراحان :اطلاق تعبیر «قتل شبه‌عمد» به جراحان قبیح است

مهر نوشت:

دبیر اجرایی جامعه جراحان ایران، سرانه سلامت در ایران را حدود ۷ درصد درآمد ملی عنوان کرد و گفت: این سرانه در کشورهای پیشرفته بین ۹ تا ۱۱ درصد است.

دکتر کاظم عباسیون روز دوشنبه در نشست خبری سی و هشتمین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران که قرار است از ۲۰ تا ۲۴ اردیبهشت ماه جاری در مرکز همایش‌های رازی برگزار شود، پایین بودن میزان سرانه سلامت کشور را یکی از مشکلات حوزه پزشکی و سلامت کشور برشمرد و افزود: این مساله بر بسیاری از ارکان نظام سلامت تاثیر می‌گذارد.

وی به اطلاق عنوان «قتل شبه عمد» به مواردی که بیمار یک پزشک دچار مرگ می‌شود، اشاره کرد و گفت: اطلاق این عنوان به یک پزشک بسیار قبیح و اشتباه است؛ ما پزشکان همیشه به نیت نجات جان بیماران کار درمان را آغاز می‌کنیم ولی هیچ ادعایی در مورد اینکه جان بدهیم یا بگیریم نداریم.

عباسیون افزود: اگر پزشکی خطایی مرتکب شود و در انجام وظایف خود کوتاهی کند، باید طبق قانون مجازات شود اما اگر پزشک یا جراحی با نیت نجات جان بیماری درمان او را آغاز کرد اما در نهایت بیمار فوت کرد، نباید برای او حکم بازداشت صادر شود.

وی ادامه داد: برخی جراحی‌ها بسیار حساس و کمرشکن است و ممکن است در نهایت موفقیت‌آمیز نباشد. جراح باید پشتش محکم باشد تا زیربار انجام اینگونه عمل‌ها برود؛ اطلاق عنوان قتل شبه‌عمد به این گونه موارد سبب می‌شود که بسیاری از جراحان اینگونه جراحی‌ها را انجام ندهند.

عباسیون گفت: جراح تضمین می‌کند که بهترین درمان را بر اساس معلومات خود به بیماران ارایه دهد اما تضمین نکرده است که مریض را کاملا بهبود بخشد.

دبیر اجرایی جامعه جراحان ایران همچنین از پایین بودن میزان تعرفه‌های پزشکی و عدم تناسب آن با میزان تورم در کشور انتقاد کرد و افزود: تعرفه‌های پزشکی باید از ابتدای هر سال مشخص شود تا بیماران دچار سردرگمی نشوند.

عباسیون با بیان اینکه هیچگاه تعرفه‌ها به موقع تعیین نمی‌شود و این یک مشکل همیشگی بیماران و بیمارستان‌ها بوده است، ادامه داد: امسال نیز قرار بود تعرفه‌ها به موقع تعیین و اعلام شود اما با توجه به گذشت یک ماه و نیم از ابتدای سال جاری هنور هیچ نهادی تعرفه‌های ترخیص بیمارستان‌ها را تعیین نکرده است.

وی افزود: از طرف دیگر از ابتدای سال اعلام کردند که باید به حقوق کارکنان ۲۵ درصد اضافه شود که با محاسبه ما این میزان ۲۹.۵ درصد بوده است؛ بنابراین ما نیز در بخش خصوصی مجبور شدیم ۳۰ درصد به هزینه‌های روز تخت بیماران اضافه کنیم و از ابتدای سال این میزان افزایش در بیمارستان خصوصی اعمال شده است.

عباسیون میزان بالای سطح علمی پزشکان و متخصصان ایرانی را یادآور شد و افزود: از نظر سطح علمی و تکنیکی در کشور هیچ کمبودی نداریم به گونه‌ای که پیشرفته‌ترین خدمات درمانی در کشور ما هم‌تراز با کشورهای پیشرفته دنیا به بیماران ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: سال‌هاست که اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم و در مقابل حتی بسیاری از بیماران از کشورهای همسایه و یا حتی کشورهای پیشرفته دنیا برای دریافت این خدمات به کشور ما مراجعه می‌کنند.

عباسیون گفت: طبق آمار سازمان نظام پزشکی کشور، میزان شکایت از جامعه پزشکی در کشورهای پیشرفته حدود ۳ درصد ولی در ایران یک دهم درصد است و این نشان‌دهنده سطح بالای ارایه خدمات حوزه پزشکی در کشور ما است.

 

45503

کد N265464

وبگردی