آفتاب
با درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام،

نخست وزیر اسلوونی استعفا کرد

نخست وزیر اسلوونی استعفا کرد

نخست وزیر اسلوونی 10 روز پس از شکست در انتخابات رهبری حزبش، امروز (دوشنبه) از سمت خود استعفا کرد و راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور باز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، خانم آلنکا براتوسک، نخست وزیر اسلوونی در صفحه توییتر خود پیش‌بینی کرده که انتخابات زودهنگام احتمالاً در تابستان برگزار شود.

تحلیل‌گران می‌گویند که ناآرامی سیاسی در اسلوونی ممکن است باعث توقف یا کم شدن سرعت فروش اموال این کشور شود چرا که اسلوونی به عنوان کوچک‌ترین عضو ناحیه یورو سال گذشته میلادی از دریافت وام بین‌المللی برای جبران بحران مالی اجتناب کرد. با این حال، تحلیل‌گران می‌گویند که اسلوونی در حال حاضر بعید است که نیاز به کمک مالی از خارج داشته باشد.

دولت ائتلافی چپ میانه براتوسک دسامبر گذشته میلادی موقتاً دریافت وام از کمک کنندگان خارجی را متوقف کرد. این کمک مالی به ارزش 3 / 3 میلیارد دلار می‌توانست به بانک‌های رو به ورشکستگی این کشور تزریق شود.

براتوسک در صفحه تویتیر نوشته است: اگر همه چیز خوب پیش برود، ما انتخابات را پیش از تابستان برگزار می‌کنیم. البته دستورات قانون اساسی احتمالاً‌ با این چهارچوب زمانی تداخل پیدا می‌کند.

یک اقتصاددان خبره می‌گوید: بازارها خواستار یک سیگنال واضح از جانب دولت براتوسک هستند و وی تا زمانی که انتخاب جدید برگزار شود، نخست وزیر موقت باقی می‌ماند. ما نیازمند برگزاری هر چه سریع‌تر انتخابات هستیم تا دولت جدید روی کار بیاید و اصلاحات را ادامه دهد. اما اگر دولت جدید هم نتواند اصلاحات ایجاد کند، بایستی گمانه‌ زنی‌ها را برای گرفتن وام خارجی در پایان 2015 در نظر بگیریم. دولت براتوسک قصد داشت تا کسری بودجه را در سال جاری میلادی از 1417 درصد 2013 به 412 درصد برساند.

در همین حال، بوروت پاهور، رئیس جمهور و تمام احزاب پارلمان اسلوونی تمایل خود را برای برگزاری این انتخابات اعلام کرده‌اند.

سخنگوی پارلمان اسلوونی گفت: انتظار می‌رود که پارلمان طی روزهای آتی استعفای نخست‌وزیر را قبول کند و پس از آن این به احزاب بستگی دارد که اعلام کنند چه زمان رئیس جمهور باید پارلمان را منحل و تاریخ انتخابات را اعلام کند.

رئیس جمهور 40 تا 60 روز پس از انحلال پارلمان، وقت دارد تا تاریخ انتخابات را اعلام کند اما هنوز مشخص نیست که این روند در ژوئن یا ژوئیه صورت می‌گیرد.

بحران سیاسی در اسلوونی 26 آوریل 2014 زمانی رخ داد که حزب اسلوونیای مثبت نخست وزیر، زوران یانکوویچ، شهردار لیوبلیانا، پایتخت را که رقیب وی محسوب می‌شود به عنوان رئیس جمهور جدید برگزید.

انتهای پیام

کد N265355

وبگردی