آفتاب

مامائی فقط یک شغل نیست

مامائی فقط یک شغل نیست

یک کارشناس مامایی با بیان اینکه ماماها استقلال حرفه‌ای ندارند، گفت: این نقیصه با تشکیل سازمان نظام مامایی برطرف می‌شود.

«مژگان بشیری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی ایلام، اظهار کرد: مامائی فقط یک شغل نیست بلکه ماما هم‌چون باغبانی برای حفظ سلامت مادر و نوزاد، تلاش، علم و تجربه خود را بکار می‌گیرد تا بتواند گل لبخند را بر لب خانواده‌هایی بنشاند که در انتظار یک مهمان جدید هستند.

این کارشناس مامایی ادامه داد: آغاز فرآیند مامایی با مشاوره است که نهایتاً به مراقبت‌های پیش از بارداری می‌انجامد که در مراقبت‌های پیش از بارداری بررسی سلامت مادر از نظر بالینی و فیزیکال(معاینات از فرق سر تا نوک پا )، بررسی سوابق بیماری‌های زمینه‌ای در مادر مثل دیابت، فشار خون، چربی خون، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های مقاربتی و متابولیکی و نیز بررسی سوابق بارداری و زایمان‌های قبلی مدنظر قرار گرفته و در صورت نیاز مادر به آزمایشگاه و سونوگرافی برای بررسی‌های پاراکلینیکی ارجاع داده می‌شود که در صورت مناسب بودن وضعیت سلامت مادر، بارداری اتفاق می‌افتد.

بشیری خاطرنشان کرد: عملکرد ماماها در قالب مراقبت‌های دوران بارداری و پس از زایمان است که این مراقبت‌ها در طول 9 ماه بارداری و 40 روز پس از زایمان شامل معاینات بالینی و پاراکلینیکی، آموزش علائم خطر فوری در مادر و نوزاد در راستای کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد، اندازه‌گیری قد و وزن و محاسبه، اندازه گیری علایم حیاتی (فشارخون، دمای بدن، تعداد تنفس و نبض)، توزیع مکمل‌ها، توصیه‌های لازم در خصوص مراجعات بموقع، انجام پاپ اسمیر و آموزش‌های بهداشتی متناسب با سن حاملگی از قبیل آموزش دهان و دندان، بهداشت فردی، بهداشت جنسی، تغذیه سالم، تمرینات بدنی، لزوم مصرف مکمل‌ها، مراقبت از نوزاد، اهمیت شیردهی و مصرف آغوز، واکسیناسیون مادر و کودک، فاصله‌گذاری مناسب در بارداری‌ها و... است.

این ماما به نامگذاری «روز جهانی ماما» از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامائی در روز پنجم ماه می اشاره کرد و افزود: هر سال در کشور در این روز به طرق مختلف از زحمات ماماها قدردانی می‌شود اما متأسفانه مشکلات جامعه‌ی مامایی هم‌چنان باقی هستند.

بشیری ادامه داد: امسال با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت «تدبیر و امید» مبنی بر «افزایش باروری سالم» این قشر عظیم مجالی برای مطرح شدن پیدا کنند چون خواسته‌های ماماها غیرممکن و نامعقول نیست.

بشیری عمده‌ترین مشکل پیش‌روی ماماها را عدم استقلال حرفه‌ای نام برد و گفت: اجازه‌ی رشد و شکوفایی از ماما گرفته شده است طوری‌که یک ماما به علت مشکلات بیمه‌ای بالاجبار باید در کنار یک پزشک عمومی دفتر کار خود را دایر کند چون با وجود تأئیدیه وزارت بهداشت در خصوص داروهای تجویز شده، سونوگرافی و آزمایش‌های مورد نیاز در حیطه‌ی کاری مامایی، بیمه‌های درمانی هیچگونه تعهدی را قبول نمی‌کنند و این امر سبب سوق دادن مادران باردار به سمت متخصصان زنان شده است.

ابن ماما پایین بودن حق ویزیت مامایی و عدم تعهد بیمه‌های درمانی در قبال پرداخت خدمات مامایی، عدم بکارگیری ماماها در دانشکده‌ها هم‌چنین عدم استقلال دانشکده‌ی مامائی پس از گذشت 75 سال از تأسیس نخستین آموزشکده‌ی مامایی را که سبب بکارگیری ماماها در مشاغلی نظیر بهداشت خانواده شده و عدم امکان ادامه‌ی تحصیل در مقطع دکترا را از مشکلاتی برشمرد که سال‌هاست توسط ماماها تجربه می‌شوند و متأسفانه هم‌چنان ادامه دارند.

بشیری تصریح کرد: باوجود تأئید بهداشت محیط و حرفه‌ای وزارت بهداشت مبنی بر اینکه حرفه‌ی مامائی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در جهت بخشودگی 5 سال خدمت ماماها نشده است.

وی یادآور شد: در صورت تشکیل سازمان نظام مامایی هم‌چون سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری، استقلال حرفه‌ای مامایی تأمین شده و بدین‌ترتیب اعتماد به نفس لازم برای رشد و شکوفایی ماماها در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N265216

وبگردی