آفتاب
نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران

ایران در کنترل و حذف بیماری مالاریا موفق بوده است

ایران در کنترل و حذف بیماری مالاریا موفق بوده است

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران گفت: ایران در کنترل و حذف بیماری مالاریا موفق بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، دکتر جیهان تویلا عصر روز گذشته 14 اردیبهشت ماه 93 در همایش کشوری حذف مالاریا به مناسبت روز جهانی مبارزه با مالاریا با شعار" حذف مالاریا

سرمایه ای برای آینده" که در بابلسر برگزار شد، با بیان اینکه ایران نمونه موفق اجرای برنامه حذف مالاریا در جهان است، اظهار کرد: شاهد کاهش چشمگیر موارد ابتلا به این بیماری در طول 20 سال گذشته از 100هزار مورد به 400 مورد در سال 92 بوده‌ایم.

وی ادامه داد: حذف مالاریا سرمایه‌ای برای آینده است‌.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران افزود: مالاریا بیماری کشنده‌ای است که در اثر گزش پشه اتفاق می‌افتد.

تویلا با اشاره به اینکه این بیماری قابل پیشگیری و درمان است، افزود: در طول 12 سال گذشته جامعه جهانی با کاهش قابل توجه در نرخ بروز این بیماری مواجه بوده‌، به طوری که نرخ بروز این بیماری به 25درصد و میزان مرگ و میر به 45 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه WHO کاهش بار این بیماری تا سال 2015 را مورد توجه قرار داده است، گفت: برای این امر برنامه ریزی‌های جدی صورت گرفته است.

تویلا، کشورهای ایران و عربستان را در روند کنترل و حذف مالاریا موفق دانست و اظهار کرد: کشورهای سودان و پاکستان در حذف این بیماری با مشکل روبرو هستند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، موفقیت ایران در حذف مالاریا را حاصل تعهد سیاسی، نظام قوی بهداشت و اقدامات درمانی موثر دانست و افزود: توسعه اقتصادی اجتماعی وهمکاری بین بخشی در فعالیت‌های خدمات بهداشتی درمانی موثر است.

وی یادآور شد: در حال حاضر موارد ابتلا در 3 استان جنوب شرقی ایران به دلیل جابجایی جمعیت و هم مرز بودن با کشور پاکستان مشاهد می‌شود.

انتهای پیام

کد N265135

وبگردی