آفتاب

قتل کودکان در ترکیه و افزایش درخواست‌ها برای احیای مجازات اعدام

قتل کودکان در ترکیه و افزایش درخواست‌ها برای احیای مجازات اعدام

وقوع چندین فقره قتل کودکان در سراسر ترکیه، باعث خشم عمومی و افزایش درخواست‌ها برای اجرای مجدد حکم اعلام برای قاتلان و سخت‌گیری‌های بیشتر دولت آنکارا برای عاملان این جنایات شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ترکیه در سال 2002 حکم اعلام برای قاتلان را به عنوان بخشی از تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا ملغی کرد اما درخواست‌ها پس از وقوع قتل کودکان در سراسر ترکیه نسبت به اجرای مجدد این حکم برای عاملان این نوع جنایات افزایش یافته است.

معاون رهبر حزب سعادت اسلامی ترکیه گفت: ملغی کردن حکم اعدام برای جنایتکاران و عاملان قتل‌ها تنها باعث افزایش وقوع جنایات شده و اجرای مجدد این حکم یک ضرورت است. امروزه حکم اعدام در کشورهای غربی اجرا می‌شود و در ایالات متحده و کشورهای اروپایی برای مجازات جنایتکاران از حکم اعدام استفاده می‌شود.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه می‌گوید اگرکه ترکیه بخواهد به اتحادیه اروپا بپیوندد، اجرای مجدد چنین قانونی غیرممکن است. دولت باید به جای اجرای مجدد این حکم یک جایگزین که همان حبس ابد است، در نظر بگیرد.

اردوغان گفت: این جنایات نوعی از مجازات اعدام را در بر دارند. حتی اگر هم نتوانیم مجازات اعدام را بار دیگر اجرا کنیم، حکم حبس ابد در ا نتظار مجرمان و قاتلان است.

حکم ارتکاب قتل به طرز فجیع در ترکیه حبس ابد به دنبال دارد.

با این حال، پس از وقوع چند فقره قتل کودکان در ترکیه درخواست‌ها برای اجرای مجدد حکم اعدام برای عاملان افزایش یافته است.

در یک مورد از این قتل‌ها یک دختربچه شش ساله به طرز فجیعی شکنجه شده، مورد ضرب و جرح قرار گرفته و سپس قاتل وی را با نفت سوزانده‌اند. در مورد دیگر که اوایل ماه جاری میلادی رخ داد، یک پسربچه 9 ساله مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و توسط قاتلش خفه شده بود.

دو هفته قبل نیز جسد یک پسربچه چهارساله در حالی که به طز فجیعی به قتل رسیده بود در یک اصطبل در استان آیدین نزدیک دریای اژه یافت شد.

در همین حال، وزیر خارجه ترکیه به والدین تاکید کرد که به فرزندانشان بیاموزند تا در صورت نزدیک شدن فردی ناشناس جیغ بزنند، چرا که این کار یا باعث فرار فرد یا جلب نظر دیگران می‌شود.

وی افزود: باید به کودکان یاد بدهید زمانی که با یک غریبه مواجه می‌شوند چگونه رفتار کنند. همانطور که می‌دانند اگر به آتش دست بزنند، دستشان می‌سوزد. باید به کودکان خود آموزش بدهیم که جیغ بزنند تا اطرافیان بفهمند که آن‌ ها در خطر هستند.

این در حالی است که هماهنگ کننده مرکز حقوق کودکان ترکیه موسوم به دستور "انجمن دستور کار کودک" گفت: دولت ترکیه هنوز ایده‌ای ندارد که چگونه باید با این مشکل که امنیت کودکان است، دست و پنجه نرم کند. در بسیاری از موارد فریاد زدن و جیغ کشیدن عملی نیست و بسیاری از کودکان در حالیکه دهانشان را گرفته‌اند ربوده می‌شوند. این وظیفه دولت است که یک محیط امن برای کودکان ایجاد کند.

انجمن دستور کار کودک در گزارشی اعلام کرد: در سال 2013 ، 633 کودک به قتل رسیدند در حالیکه در سال 2012 این تعداد 609 تن بود.

یک روانشناس کودک نیز گفت: خشم عمومی نسبت به این قتل‌ها بازتاب جهش ناگهانی اینچنین جرایمی نیست. این موارد همواره رخ می‌دهد چه در ترکیه و چه در مناطق دیگر جهان. بسیاری از این موارد در محیط خانواده جائیکه کودکان بیشترین حسن امنیت را دارند، رخ می‌دهد. پرونده‌های مربوط به سوء استفاده‌های جنسی در محیط خانواده در اغلب موارد در ترکیه مخفی می‌ماند چرا که خانواده‌ها افشای این موارد را شرم آور می‌دانند.

وی افزود: در چنین مواردی، کودکان اغلب بی دفاع هستند و از جانب افرادی که به آن‌ها اعتماد دارند مورد تجاوز جنسی و خشونت قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که مادران باید به کودکان خود در این باره آموزش دهند.

انتهای پیام

کد N264622

وبگردی