آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

رویوران: سهم‌خواهی ائتلاف‌ها در عراق مساوی بازتولید گذشته خواهد بود

رویوران: سهم‌خواهی ائتلاف‌ها در عراق مساوی بازتولید گذشته خواهد بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: درگیری‌های عراق ریشه‌های قومی و مذهبی دارند و تغییر رویکرد دولت جدید از قومی مذهبی به شهروندی می‌تواند این کشور را به سوی آرامش سوق دهد.

حسین رویوران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با برگزاری انتخابات پارلمانی عراق خاطرنشان کرد: هر چند هنوز آمار دقیقی از شمارش آرای این انتخابات در دست نیست ولی طبق گزارش‌های کلی لیست دولت قانون المواطن و مجلس اعلاء پیشتاز رقابت‌ها هستند.

وی ادامه داد: به عقیده من این دور از انتخابات پارلمانی عراق تغییرات خاصی در صحنه و آرایش سیاسی این کشور ایجاد نخواهد نکرد.

رویوران با اشاره به تقسیم‌ احزاب عراق به سه گروه عمده گفت: تمام تغییرات احزاب در درون سه گروه شیعیان، سنی‌ها و کردها صورت می‌گیرد نه در میان کل گروه‌ها به عبارت دیگر ائتلاف کردها شامل سه حزب بزرگ "دموکرات"، "تغییر" و "اتحاد میهنی" می‌شود و تحولات و تغییرات کردها هم در درون همین سه حزب صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: این امر در مورد گروه‌های سنی هم صدق می‌کند و علی‌رغم تکثر شدیدی که در میان احزاب سنی شاهد هستیم آنها نیز به ائتلاف‌هایی در میان خود دست خواهند زد. همچنین در گروه شیعیان هم آرا میان گروه‌های وابسته به حکیم، صدر‌ی‌ها و مالکی پخش خواهد شد بنابراین همین نوع تقسیم‌بندی‌ها در میان گروه‌های انتخاباتی عراق پابرجا خواهد ماند و تنها در درون آن‌ها تغییراتی را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بابیان اینکه نوع ائتلاف این گروه‌ها رویکرد جدید عراق را تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: مشخص نیست سه گروه اصلی جامعه عراق بر اساس سهم‌خواهی دست به ائتلافی قومی یا مذهبی خواهند زد و یا نوعی ائتلاف بر اساس حقوق شهروندی خواهند داشت. در هر صورت اگر در این ائتلاف‌ها همچنان بحث سهم‌خواهی های مذهبی و قومی را دنبال کنند دولت آینده عراق بازتولید دولت گذشته خواهد بود ولی اگر ائتلاف‌ها بر اساس رویکرد جدید و بر محور شهروندی شکل بگیرد شاهد تحولاتی در عراق خواهیم بود که شاید میزان تنش در جامعه را کاهش بدهد.

رویوران در بخش دیگری از این گفت‌وگو عراق را برآیند متغیرهای داخلی و منطقه‌ای دانست و افزود: ایران از مالکی، دولت فعلی عراق و وضع موجود در این کشور حمایت می‌کند در حالی که عربستان خواهان تغییر اوضاع در عراق است به همین دلیل تحولات آینده این کشور تاثیراتی در منطقه برجا خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: عراق یکی از جبهه‌های منطقه‌ای بوده و اگر انتخابات این کشور به نفع ایران پایان یابد عربستان محور جدیدی در منطقه را از دست داده است چرا که آن‌ها هزینه‌های زیادی برای پیشبرد اهدافشان در عراق کرده‌اند و با حمایت از گروه‌های داعش و القاعده تلاش داشتند دولت عراق را سرنگون کند. ولی به نظر نمی‌رسد به خواسته‌های خود دست یابند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه احتمال پیروزی ایران در انتخابات عراق بسیار زیاد است، گفت: عربستان امید اینکه بتواند پس از انتخابات پارلمانی عراق جای پای در این کشور پیدا کند را از دست داده است.

وی ادامه داد: ایران به تمام گروه‌های شیعه عراق اعلام کرده است که طرفدار هیچ کدام از گروه‌ها نبوده و ایران از عراق به صورت محلی حمایت می‌کند ولی پس از وزن‌کشی‌های انتخاباتی در ایجاد ائتلاف شیعی در این کشور کمک خواهد کرد بنابراین عراق در حال حاضر در وضعیت وزن‌کشی گروه‌ها بوده و متناسب با وزن آن‌ها و رای ملت عراق، ایران برای ایجاد ائتلاف بین شیعیان عراق اقدام خواهد کرد تا از این طریق وحدت میان شیعیان را حفظ کند.

رویوران در پایان با اشاره به تغییر مواضع جریان صدری‌ها در عراق گفت: با توجه به تغییر رویکردهای این جریان و علل دیگر ایران باید با احتیاط بیشتری با آن‌ها برخورد کنند ولی احزاب مطلق به مالکی و حکیم با توجه به ثباتی که در رفتار خود دارند باعث می‌شوند که ایران راحت‌تر بتواند با آن‌ها اتحاد و ائتلاف برقرار کند.

انتهای پیام

کد N264353

وبگردی