آفتاب

روحانی از سوی یک نماینده مجلس تهدید به استیضاح شد/ علت: گران شدن دلار

روحانی از سوی یک نماینده مجلس تهدید به استیضاح شد/ علت: گران شدن دلار

تسنیم نوشت:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عملکرد ضعیف بانک مرکزی در کنترل بازار ارز گفت: مجلس شفاهاً بارها به رییس جمهور تذکر داده و خواستار عملکرد بهتر بانک مرکزی شده است که اگر کارساز نباشد، رییس جمهور را هم استیضاح خواهیم کرد.

قیمت ارز در حالی افزایش محسوسی داشته است که برخی اظهارات مسئولان بانک مرکزی هم بر این نوسانات دامن زده است. در چند روز پیش ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که به بازار، ارز تزریق نخواهیم کرد. وی سال گذشته نیز با اعلام اینکه قیمت ارز زیر 3000 تومان به نفع اقتصاد کشور نیست، به بازار شوک قیمتی وارد کرد. مجموعه ای از چنین رفتارهایی، این سوال را ایجاد می کند که آیا بانک مرکزی عالم به وظایف خود است و آیا به طور کلی بانک مرکزی در شرایط کنونی به وظایف خود عمل می کند. موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ارزیابی نحوه عملکرد رییس کل بانک مرکزی پرداخته است.

بخشهای از سخنان او:
-ما در بازار اصلا مشکل منابع ارزی نداریم. تنها عامل افزایش قیمت ها حضور دلالان و واسطه ها است که قیمت ها را افزایش داده اند. دولت باید قیمت ارز را کنترل کند. نباید در بازار به دلالان و واسطه ها به ویژه صرافی های غیرمجاز اجازه معامله داد.

-بانک مرکزی به عنوان یک نهاد نظارتی مسئول اصلی نظارت بر بازار ارز است. بانک مرکزی نباید اجازه دهد که نرخ ارز به هر سمتی که خواست حرکت کند. متاسفانه بانک مرکزی ضعیف عمل می کند.

-بانک مرکزی به طور کل سه وظیفه اصلی دارد. اول اینکه با صرافی های غیرمجاز و بدون مجوز برخورد کند. دوم اینکه از خرید و فروش ارز توسط دلالان جلوگیری نماید و سوم اینکه ارز مورد نیاز واقعی بازار را تامین کند. متاسفانه در هر سه مورد بانک مرکزی بسیار ضعیف عمل می کند.

- طبق برنامه پنجم توسعه، رییس کل بانک مرکزی تحت نظر رییس جمهور است لذا از این نظر مجلس نمی تواند به طور مستقیم رییس کل بانک مرکزی را استیضاح کند. لذا طبق قانون مسئول اصلی رییس جمهور است. در زمان آقای احمدی نژاد، در تدوین برنامه پنجم توسعه، مجلس تلاش کرد تا رییس کل بانک مرکزی زیر نظر سه قوا انتخاب و نظارت شود که آقای احمدی نژاد نگذاشت. در حال حاضر طبق برنامه پنجم، رییس کل بانک مرکزی تحت نظر فقط رییس جمهور است.

- شفاها بارها مجلس به آقای رییس جمهور تذکر داده و خواستار عملکرد بهتر بانک مرکزی شده است.

-ما وظیفه نظارتی خودمان را انجام می دهیم و به رییس جمهور تذکر می دهیم اما اگر کارساز نباشد، رییس جمهور را هم استیضاح خواهیم کرد.

 

23231

 

 

کد N264350

وبگردی