آفتاب
مهر گزارش می دهد/

آسایش مردم نهاوند زیر چرخ های خودرو/ پیاده روهای نهاوند در تسخیر نمایشگاه داران اتومبیل

آسایش مردم نهاوند زیر چرخ های خودرو/ پیاده روهای نهاوند در تسخیر نمایشگاه داران اتومبیل

نهاوند - خبرگزاری مهر: از میدان بسیج نهاوند به طرف منطقه شاطرآباد که پیاده می روی منظره عجیبی تو را میخکوب می کند و هر چه دنبال پیاده رو میگردی که از آن عبور کنی آن را پیدا نمی کنی و تنها چیزی که مشخص و نمایان است فقط و فقط نمایشگاه های خودروی اتومبیل است که چسبیده بهم و ردیف ردیف همانند قطار کلکسیونی از انواع ماشین های مختلف را در مقابل خود به صف کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، آنچه تاسف هر رهگذری را دوچندان می کند اینکه خودروها داخل نمایشگاه به صف نشده اند چون اصلا بعضی از مغازه ها حتی جای پارک یک اتومبیل هم ندارند چه برسد به چند خودرو بلکه خودروها در محلی به نام پیاده رو که استفاده از آن حق طبیعی هر شهروند نهاوندی است، پارک شده اند.

پیاده رو همان طور که از اسم و معنی آن پیداست، محل رفت و آمد عابران پیاده و رهگذران و مکانی برای عبور امن یکایک شهروندان از خردسالان گرفته تا سالخوردگان است اما درمنطقه ای ازشهر نهاوند و در بدعتی عده ای بر اساس منافع شخصی همواره عابران پیاده  را از حق خود محروم می کنند و با خودخواهی برخی نمایشگاه داران خودرو ، پیاده روها به پارکینگ خودروهای نمایشگاه تبدیل شده اند.

آنچه ذکر این مطالب را دوچندان کرد اینکه چند سالی است در منطقه میدان بسیج نهاوند به سمت شاطر آباد شاهد حوادث تلخی  هستیم که یکی از مهم ترین عوامل این حوادث حضور عابرین پیاده در حاشیه خیابان است.

استقرار بيش از 30 نمايشگاه اتومبيل، آن هم در يك منطقه كاملاً مسكوني و به دنبال آن پارک خودروها  در داخل پیادروها و در حاشيه  خيابان‌، در نهايت سبب ايجاد فضايي پر ازدحام و پر استرس شده تا جايي كه آسایش و امنیت از مردم این منطقه سلب و  زندگي براي اهالي غير قابل تحمل كرده است.

تعرض به پیاده روها به شکل های مختلف معضل جدیدی نیست اما اکنون با گسترش شهر و افزایش بی شمار بنگاه خودروها، موارد آن بیشتر از گذشته در این مناطق به چشم می خورد و هیچ کس نیز جوابگو این معظل مهم نشده است.

تماس های مکرر مردم و اهالی این منطقه پای خبرنگار مهر را برای تهیه گزارش به این منطقه باز کرد.

این بار برای تهیه گزارش مردم زیادی آماده حرف زدن بودند اما اولین نفر علیرضا امینیان آزاده هشت سال دفاع مقدس و یکی از افرادی است که چندین بار برای رساندن حرف مردم این منطقه به گوش مسئولان درخواست کرد که به آنجا بروم.

امینیان حرف هایش را اینگونه آغاز کرد: طبق تبصره ۶ ماده ۹۶ مجموعه قوانین و مقررات شهرداری، اراضی کوچه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر عمومی واقع در محدوده شهر ملک عمومی محسوب و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می شود و شهرداری باید با متخلفان برخورد کند و بر این اساس شهرداری موظف است تا تدابیر موثر و اقدامات لازم را برای حفظ شهروندان از خطرات مختلف اتخاذ کند.

امینیان ادامه داد: دیگر صبرمان لبریز شده و تحملمان به سر آمده چند روز و چند ماه و چند سال از حق و حقوق خود کوتاه بیایم و مسئولان هم انگار نه انگار که در حق مردم ظلمی شده است.

وی گفت: آسایش و امنیت در این منطقه وجود ندارد عده ای که نه از خدا می ترسند و نه از بی قانونی ابایی دارند برای منافع شخصی خود پیاده روها را به نمایشگاه تبدیل کرده اند و وجود بیش از 40 نمایشگاه در یک خیابان در میان بی تفاوتی و سکوت مسئولان دردسر ساز شده است.

آزاده هشت سال دفاع مقدس با انگشت خود نمایشگاه ها را نشان می دهد که حتی جای پارک یک خودرو هم ندارند چه برسد به چند خودرو و با یک جمله سکوت می کند که آیا به راستی مسئولان نهاوند به چنین نمایشگاه های مجوز و پروانه کسب داده اند.

صحبت های مردم در نوع خود جالب و  جای تأمل دارد مهدی بحیرایی هم بعنوان دومین همشهری اعتراض و درد خود را اینگونه بیان می کند: چند سالی است در این منطقه ساکن هستم مثلا جای با کلاس نهاوند و بالای شهر  اما هنوز در این منطقه آسایش و امنیت را تجربه نکرده ام.

بحیرایی ادامه داد: وجود بيش از 30 نمايشگاه در بلوار شاهد، اشغال پیاده روها و فعاليت آنها تا پاسي از شب، تردد بيش از حد اتومبيل‌ها، تعرض به حق و حقوق شهروندی مسائلي هستند كه زندگي در اين منطقه را به تدريج غير قابل تحمل كرده‌ و تأسف بیشتر اینکه بعضی از این نمایشگاه ها سرویس بهداشتی هم ندارند و کوچه ها و معابر و ساختمان های نیمه کاره اطراف تبدیل به سرویس بهداشتی این عده شده است.

بحیرایی عنوان کرد: البته چندين بار به مجمع امور صنفي و دیگر مسئولان اعتراض كرده‌ايم اما هيچ نظارتي بر اين امر نمي‌شود و کسی پیگیر موضوع نیست.

با محمد سیف هم صحبت می کنم، معلم است و قانون بلد از نقص آشکار قانون شروع می کند و می گوید برابر قانون حداقل فضای کافی برای صدور پروانه نمایشگاه خرید و فروش خودرو 100 متر مربع است پس چگونه برای محلی که بیش از 30 متر مربع فضا ندارد مجوز خرید و فروش خودرو صادر شده است.

سیف گفت: این وضعیت چند معنی به دنبال دارد اول نشان می دهد مسئولان نظارت درستي بر صدور مجوزها ندارند و بدون بازدید از محل و ارزیابی شرایط مجوز صادر کرده اند و دوم اینکه ممکن است برخي بدون داشتن مجوز و در یک فضا غیر استاندارد و محیط کوچک فعاليت ‌کنند چون خیال خود را از قانون و نظارات همه جوره راحت می بینند.

وی ادامه داد: ظاهرا قرار است هر چه کار ناممکن و غیر قانونی است در نهاوند عملی شود، حق و حقوق شهروندی هم که باید قربانی منافع شخصی افراد شود.

عملاً در اين منطقه و در حالی که همه مسئولان شهرستان نیز نسبت به این موضوع آگاهی داند و سکوت کرده اند پياده‌رو معني و مفهوم خود را از دست داده انگار باید فراموش کنیم که منطقه مذکور هم مسکونی است.

با فرماندار نهاوند صحبت می کنم، امامعلی عبدالملکی صریح و بی پرده می گوید: این وضعیت خلاف قانون و غیر قابل پذیرش است و باید هر چه سریعتر این نمایشگاه ها جمع شوند.

فرماندار ناهوناد ادامه داد: حق و حقوق مردم و رعایت قانون و عمل به آن بر همه مسائل ارجح و برتری دارد، اداره صنعت و معدن و تجارت، نیروی انتظامی، اصناف، شهرداری و اتحادیه نمایشگاه خودروها باید در اسرع وقت محلی را شناسایی و ساماندهی و تمام نمایشگاه های مذکور به آن مکان منتقل شوند.

سرپرست فرماندهی انتظامی شهرستان نهاوند نیز در این باره گفت: وجود این همه نمایشگاه در یک محل مناسب نیست اما مشکل اصلی کمبود مکان مناسبی برای انتقال این نمایشگاه ها است.

کریم ترکمان گفت: قطعا این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم و اگر نمایشگاهی شرایط استاندارد نمایشگاه را نداشت با آن برخورد می شود.

ترکمان مکان یابی و  احداث شهرک نمایشگاهی خودروی نهاوند را مهم و فوری اعلام کرد و گفت: باید مکان مناسبی برای خرید و فروش خودرو در نظر گرفت و در صدور مجوز نمایشگاه خودرو دقت و نظارت بیشتری اعمال شود.

رئیس اداره صنعت و معدن و تجارت نیز گفت: حق با مردم است ولی صدور مجوز نمایشگاه با چند دستگاه دولتی از جمله شهرداری، اصناف، نیروی انتظامی و اداره صنعت و معدن و تجارت است و بهترین راه نشست مشترک و اتخاذ تصمیمی اصولی برای دفاع از حق و حقوق مردم است.

مجتبی رضایی به خبرنگار مهر گفت: دو مکان برای احداث شهرک نمایشگاه خودروی در نهاوند مشخص شده و به زودی عملیات احداث این شهرک توسط اتحادیه نمایشگاه های خودرو در یکی از این دو محل  آغاز می شود.

رئیس شورای شهر نهاوند نیز وضعیت موجود در بلوار شاهد و منطقه شاطرآباد نهاوند را غیر قابل قبول خواند و حق را به مردم داد و گفت: باید هرچه سریعتر این وضعیت اصلاح شود و پیاده روها که حق و حقوق مردم است از پارک خودروها خارج شود.

عبدالعلی ملکی افزود: تا مشخص شدن و احداث مکان جدید شهرک نمایشگاه خودروی نهاوند باید از نمایشگاه های واقع در بلوار شاهد و منطقه شاطر آباد بازدید و نمایشگاه هایی که بدون مجوز و یا شرایط استاندارد هستند، تعطیل شوند.

ملکی بیان کرد: از ابتدا يعني زمان صدور مجوزها اگر هماهنگي و تعامل بيشتري بين شهرداري و مجمع امور صنفي وجود داشت، مشكلات به حداقل مي‌رسيد و مجوزها با كارشناسي بيشتري صادر مي‌شد.

وی گفت: نبود هماهنگي باعث شده هر كسي با يك فضاي غير استاندارد مكاني را در اين منطقه به نمايشگاه اختصاص دهد و پياده‌روها عملاً در اختيار صاحبان نمايشگاه قرار گرفته است كه اين خود سلب حقوق شهروندي است.

وی گفت: به هر حال با توجه به شرايط موجود پيگيري‌هاي لازم در حال انجام است و با اعضاي شورا و شهرداري و مجمع امور صنفي جلساتي برگزار شده كه قرار است در بحث ساماندهي اين نمايشگاه‌ها اقدام اساسي صورت گيرد.

به هر صورت این روزها پیاده رو دربلوار شاهد نهاوند محلی برای هر کاری به جز پیاده رفتن است. در این میان مشخص نیست از کسانی که عبور از پیاده‌رو را دشوار یا غیرممکن کرده‌اند به کجا می‌توان شکایت برد و کدام نهاد و مسئولی وظیفه برخورد با تضییع کنندگان حقوق شهروندی را به عهده دارد.

کد N263865

وبگردی