آفتاب

پیشنهاد آلمان برای برگزاری دور دوم مذاکرات ژنو درخصوص اوکراین

پیشنهاد آلمان برای برگزاری دور دوم مذاکرات ژنو درخصوص اوکراین

وزیر امور خارجه آلمان خواستار برگزاری دومین کنفرانس ژنو درباره حل بحران اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه با شبکه ARD گفت: من بر این باورم که مذاکرات دومی هم باید در ژنو در خصوص بحران و ناآرامی‌های اوکراین برگزار شود تا به این طریق ما بتوانیم این بحران رو به رشد را از میان برداریم.

وی افزود: مذاکرات چند ساعته‌ای درباره برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی دیگر درباره اوکراین با جان‌ کری و سرگئی لاوروف، وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه انجام داده‌ام. همچنین با کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره صحبت کردم.

اشتاین‌مایر در ادامه گفت: تراژدی اودسا باعث شد تا ضرورت انجام یک چنین کنفرانس بین‌المللی احساس شود. همچنین باید نشست‌هایی محلی برگزار شود و تضمین شود که درگیر‌ی‌ها به صورت تدریجی در شهرهای جنوب و شرق اوکراین از میان می‌رود. هر مساله دیگری تنها باعث افزایش درگیری‌ها و در نتیجه افزایش تلفات می‌شود.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین ابراز امیدواری کرد که سازمان امنیت و همکاری اروپا بتواند نقش پررنگ‌تری را در آینده برای حل بحران اوکراین ایفا کند. وی افزود: این سازمان باید به صورت بی‌طرف در این بحران عمل کند. ما باید سازمان امنیت و همکاری اروپا را تقویت کنیم و به آن‌ها اطمینان دهیم که برای میانجی‌گری و حل بحران در این کشور به آن‌ها کمک می‌کنیم. من از اینکه بازرسان این سازمان آزاد شدند، خوشحال هستم.

نگرانی رومانی

در همین حال، ترایان باسسکو، رئیس‌جمهوری رومانی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: بخارست به شدت نگران افزایش ناآرامی‌ها و درگیری‌ها و احتمال تبدیل شدن این اوضاع به یک جنگ داخلی در اوکراین است.

وی با اشاره به درگیری‌ها و کشته شدن ده‌ها تن در اودسای اوکراین ادامه داد: رومانی نیز در همین منطقه‌ای است که اوکراین قرار دارد و ما نگران کشیده شدن این درگیری‌ها به سراسر منطقه هستیم. این ناآرامی‌ها می‌تواند بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی در رومانی نیز اثر مخرب بگذارد. به عقیده من، تلفات سنگین در اودسا ممکن است ناآرامی‌ها و آشوب‌های اوکراین را به سوی یک جنگ داخلی سوق دهد.

باسسکو از آمریکا و روسیه خواست تا آغاز مذاکرات میان مقام‌ها در کی‌یف و جدایی‌طلبان شرق کشور را تضمین کنند و گفت: اگر دو طرف درگیر در اوکراین به زودی مذاکرات را آغاز نکنند، خطر بروز یک جنگ داخلی وجود دارد و رومانی به عنوان همسایه اوکراین به شدت خواهان جلوگیری از وقوع چنین رخدادی است.

رئیس‌جمهوری رومانی همچنین هشدار داد اگر دو طرف درگیر در اوکراین سریع‌تر پای میز مذاکره ننشینند، امکان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شرق و جنوب شرق اوکراین امکان‌پذیر نخواهد بود و این روند تنها در مرکز و غرب کشور صورت می‌گیرد که خود باعث جدایی بیشتر در اوکراین خواهد شد.

روسیه ارزیابی دقیق تحولات را خواستار شد

روسیه نیز روز یکشنبه خواستار ارزیابی دقیق و کامل اوضاع اوکراین توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا شد و بر عدم انجام ارزیابی‌های بی‌پایه و اساس تاکید کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: در برهه‌ای که نیروهای امنیتی دولت کی‌یف عملیات گسترده‌ای را برای پاکسازی برخی جوامع و سرکوب سایرین در شرق این کشور انجام می‌دهند، غرب اطلاعات واقعی را درباره رخدادهای تراژیک و تحولات ناراحت کننده در اوکراین مسدود کرده و مانع انتشار آن‌ها می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما خواستار فعالیت آشکار و منظم سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین هستیم و از شورای اروپایی می‌خواهیم تا ارزیابی دقیق و کاملی براساس واقعیت‌ها انجام دهد.

سفر رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا به مسکو

دیدیر برکهالتر، رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز قرار است برای بررسی اوضاع و تحولات در اوکراین روز چهارشنبه به مسکو برود.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس این سازمان قرار است هفتم مه سال 2014 به مسکو سفر کند؛ این اقدام پس از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان صورت می‌گیرد.

کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد: مرکل و پوتین بر اهمیت یک اقدام موثر بین‌المللی به ویژه از جانب سازمان‌ امنیت و همکاری اروپا تاکید کردند تا این بحران در اوکراین حل و فصل شود.

سخنگوی مرکل نیز در پی این تماس تلفنی گفت: مرکل و پوتین بر ضرورت برگزاری مذاکره میان طرفین درگیر در اوکراین تاکید کردند.

انتهای پیام

کد N263809

وبگردی