آفتاب

نخست‌وزیر جدید لیبی سوگند خورد/نایب رئیس پارلمان: انتخاب احمد معیتیق باطل است

نخست‌وزیر جدید لیبی سوگند خورد/نایب رئیس پارلمان: انتخاب احمد معیتیق باطل است

پس از آنکه احمد معیتیق به عنوان نخست وزیر لیبی ادای سوگند کرد جنجالی میان اعضای کنگره ملی لیبی (پارلمان) پیرامون قانونی بودن انتخاب وی و رای‌گیری به پا شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، احمد معیتیق، بازرگان لیبیایی پس از رای گیری توانست 121 رای از آرای 152 نماینده در پارلمان لیبی را به دست بیاورد و پس از آن برای دریافت تصدی پست نخست وزیری سوگند خورد اما جلسه رای‌گیری همراه با آشوب و ناآرامی بود.

صالح مخزوم، معاون رئیس پارلمان لیبی معیتیق را به تشکیل دولت ظرف دو هفته مامور کرد.

مخزوم عنوان داشت: معیتیق در جلسه سابق توانست 113 رای را به دست آورد که این تعداد کمتر از آرای مطلوب است که به 120 رای می‌رسد اما در جلسه روز یکشنبه معیتیق توانست 121 رای را به دست آورد.

این انتخاب پس از جلسه نخست رای‌گیری صورت گرفت که نتیجه رقابت میان معیتیق را که از مصراته بوده با عمر حاسی از بنغازی تعیین نکرد چرا که معیتیق 73 رای و رقیبش 43 رای را به دست آورد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد: پس از اینکه نامزدها نتوانستند آرای لازم را برای تصدی پست نخست وزیری به دست آورند نمایندگان خواهان آن شدند تا این جلسه لغو شود اما برخی دیگر اصرار داشتند تا این جلسه برای قطعی شدن نتیجه ادامه داشته باشد.

اعضای پارلمان نسبت به این نتیجه جدید اعتراض و تاکید کردند که رای‌گیری نخست تصویب شده و جلسه در پی آن لغو شده است.

در همین راستا دولت لیبی در بیانیه‌ای تاکید کرد که به مفاد قانون اساسی و به همه قوانینی که از سوی ریاست کنگره ملی لیبی صادر شده، پایبند است.

در همین راستا محمد صوان، رئیس حزب عدالت و سازندگی لیبی در اظهاراتی تاکید کرد که همگان می‌دانند وی هیچ رابطه‌ای با جریان اسلام‌گرا نداشته و آنچه پیرامون مساله مطرح شده است درست نیست.

وی همچنین این مساله را تکذیب کرد که صالح مخزوم به جانبداری از معیتیق پرداخته و از تصدی پست نخست وزیری وی حمایت کرده باشد.

در اقدامی که منعکس کننده افزایش اختلافات در سازمان‌های قانونی لیبی است عزالدین عوامی، نایب رئیس پارلمان این کشور انتخاب احمد معیتیق را باطل اعلام کرد.

عوامی در پیامی به دولت گفت: معیتیق به اکثریت لازم در پارلمان دست نیافت و انتخاب وی باطل است.

وی افزود: عبدالله ثنی، نخست وزیر سابق لیبی که سه هفته پیش استعفا کرد تا زمان انتخاب جانشین به شیوه قانونی در پست خود باقی می‌ماند.

انتهای پیام

کد N263747

وبگردی