آفتاب

اخراج قرضاوی شرط عربستان، امارات و بحرین برای آشتی با قطر

اخراج قرضاوی شرط عربستان، امارات و بحرین برای آشتی با قطر

تهران - ایرنا - پایگاه خبری ˈرأی الیومˈ در گزارشی درباره تحولات اخیر در روابط قطر با عربستان، امارات و بحرین نوشت که این سه کشور شرط از برقراری روابط با دوحه را اخراج ˈیوسف قرضاویˈ روحانی طرفدار ˈاخوان المسلمینˈ از قطر اعلام کرده اند .

به گزارش روزنامه رأی الیوم، خبرگزاری رسمی مصر ( الشرق الاوسط ) نیز در این خصوص اعلام کرد: طرح از سرگیری روابط عربستان، امارات و بحرین با قطر و عادی سازی آن، وارد مرحله حساسی شده است و در این مرحله که الجزایر سعی در میانجیگری میان این کشورها دارد، ممکن است قطر به طور کامل از شیخ یوسف قرضاوی دست بکشد و وی به یک کشور عربی دیگر برود .

خبرگزاری مصر به نقل از روزنامه ˈالخبرˈ الجزایر نوشت: الجزایر به عنوان یکی از مهم ترین گزینه ها برای اقامت قرضاوی مطرح شده و دیدارˈرمطان لعمامرةˈ وزیر خارجه الجزایر در شب انتخابات ریاست جمهوری این کشور از عربستان و دیدارهای پیاپی وی با مقام های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و سفرای خارجی در الجزایر و در خارج از این کشور ، در چارچوب این طرح ابتکاری بوده است .

روزنامه الخبر الجزایر به نقل از یک منبع آگاه که نامی از وی نبرده است، نوشت: عربستان ، امارات و بحرین در چارچوب میانجیگری الجزایر شرطی را تعیین کرده اند و آن اینکه شیخ یوسف قرضاوی از قطر برود و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس به الجزایر پیشنهاد داده اند تا میزبان وی باشند .

این منبع افزود: لعمامره این پیشنهاد کشورهای عربی را به اطلاع ˈعبدالعزیز بوتفلیقهˈ رییس جمهوری الجزایر رسانده است، اما هنوز کسی در مورد موضع گیری بوتفلیقه در این مورد اطلاعی نمی دارد، اما ظاهرا رییس جمهوری الجزایر در حال بررسی این پیشنهاد است و به این می اندیشد که اگر با اقامت قرضاوی در الجزایر موافقت کند ، وی را ملزم خواهد کرد تا دست از انتقاد از کشورهای مختلف یا داشتن فعالیت های سیاسی بردارد .

این منبع خاطر نشان کرد: البته سه کشور دیگر نیز وجود دارد که ممکن است میزبان قرضاوی باشند و این سه کشور عبارتند از تونس ، موریتانی و مراکش، اما برخی منابع احتمال اقامت وی در موریتانی و تونس را در حال حاضر بعید دانسته اند، زیرا این دو کشور دشوار می توانند امنیت جانی قرضاوی را تامین کنند .

رأی الیوم افزود: پیشنهاد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به الجزایر برای میزبانی از قرضاوی در انتظار موافقت الجزیره و قرضاوی است، اما در عین حال منابع آگاه رسیدن به توافق در این خصوص در آینده نزدیک را بعید دانسته اند، زیرا مقام های الجزایرمخالف فعالیت سیاسی قرضاوی در صورت اقامت در الجزایر هستند .

جمعه گذشته دهمین هفته ای بود که قرضاوی خطبه های نماز جمعه را در دوحه پایتخت قطر نخواند و این درحالی بود که وی طی سال ها پیوسته خطبه های نماز جمعه را در مسجد اصلی دوحه می خوانده است .

قرضاوی 20 آوریل در خصوص انتشار شایعاتی مبنی بر تصمیم وی برای ترک قطر گفته بود ، من بخشی از قطر هستم و دوحه هم بخشی از وجود من است، از 35 سالگی به قطر آمده ام و اکنون 88 سال سن دارم ، تا زمان مرگ در قطر باقی خواهم ماند و در این کشور دفن خواهم شد، تا اینکه خداوند چه خواهد ، اما برخی ممکن است این را نفهمند .

خاورم **2041**1651
کد N263686

وبگردی