آفتاب

حمله به ساختمان‌های پلیس اوکراین در اودسا/آزادی 67 فعالان حامی روسیه

حمله به ساختمان‌های پلیس اوکراین در اودسا/آزادی 67 فعالان حامی روسیه

صدها تن از معترضان حامی روسیه به ساختمان‌های پلیس در اودسا حمله کردند و نیروهای امنیتی نیز 67 تن از بازداشت شدگان را پس از درگیری‌های خشونت‌بار این شهر آزاد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیش از 40 تن در شورش‌های دو روز گذشته کشته شده‌اند که برخی از آن‌ها براثر شلیک گلوله و برخی دیگر بر اثر وقوع آتش سوزی در یک ساختمان اتحادیه تجاری بوده‌اند.

آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین که به شدت تاکید دارد مسکو در گسترش ناآرامی‌های جنوب شرق اوکراین دست دارد، روز گذشته با هدف آرام کردن تنش‌ها به شهر اودسا سفر کرد. اودسا یکی از شهرهای مهم میان شبه جزیره کریمه و منطقه جدایی طلب ترنس دنیستر است.

دولت اوکراین همچنان نگران اهداف بلندمدت روسیه و الحاق مناطق بیشتری به خاک این کشور است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه پیشتر گفته بود که این مناطق به لحاظ تاریخی متعلق به مسکو است و وی قصد اعزام نیرو به این مناطق را ندارد اما در صورت نیاز دست به این اقدام خواهد زد.

یاتسنیوک در اودسا گفت: ناکامی پلیس در برقراری امنیت بررسی خواهد شد و دادستان‌ها موظف هستند تا عوامل و سازماندهندگان ناآرامی‌ها را بیابند.

اوایل روز یکشنبه صدها تن از معترضان حامی روسیه در مقابل ساختمان تجاری شهر اودسا تجمع کرده‌ تا یاد قربانیان آتش سوزی روز جمعه را گرامی بدارند. برخی از آن‌ها پرچم‌های روسیه را حمل می‌کردند. اوایل ظهر نیز گروهی متشکل از چند صد تن از مردم به سمت ایستگاه پلیس حرکت کردند تا خواستار آزادی فعالان زندانی شوند. آن‌ها با حمله به دوربین‌های امنیتی و خرد کردن شیشه‌ها توانستند وارد محوطه اولیه شوند. پلیس نیز پس از این حادثه تسلیم درخواست معترضان شد و زندانیان را آزاد کرد.

این اقدام با شادی گسترده مردم همراه شد و پس از آن وزیر کشور اوکراین در بیانیه‌ای آزادی این 67 تن را تایید کرد.

انتهای پیام

کد N263654

وبگردی