آفتاب

300 نخبه زن و مرد به همراه سران ایلات ایلام گردهم می آیند

300 نخبه زن و مرد به همراه سران ایلات ایلام گردهم می آیند

ایلام- ایرنا - دبیر همایش بزرگان، ریش سفیدان، نخبگان و شوراهای اسلامی شهر و روستای ایلام گفت: برای ارج نهادن به جایگاه سران، ریش سفیدان، بزرگان ایلات و قبایل، نخبگان و زنان موفق استان، همایشی با حضور 300 نفر از این افراد روز دوشنبه در شهر ایلام برگزار می شود.

ˈیزدان قبادیان ˈ عصر روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: به سبب نامشخص بودن تاریخ قطعی سفرهای استانی هیات دولت به استان ها در گذشته و کم توجهی به موقعیت اجتماعی ، منطقه ای و استانی سران، ریش سفیدان، بزرگان قبایل، نخبگان و زنان، در دولت قبلی، این گروه ها حرف ها و خواسته های ناگفته فراوانی داشتند که به خوبی به اطلاع مسوولان ارشد کشوری نمی رسید.

وی افزود: برای نخستین بار در کشور برای جبران این کمبود اقدام به تشکیل دبیرخانه ای با عضویت شهردار و اعضای شورای شهر ایلام و مشاور و مدیر کل حوزه استاندار شده است.

وی بیان کرد: در این همایش بزرگان و ریش سفیدان ایلات و طوایف مختلف استان، نخبگان، زنان، شهرداران و اعضای شوراهای شهر و روستای سراسر استان، فرمانداران، مسوولان دستگاه های اجرایی و شخص استاندار حضور دارند.

قبادیان که مسوولیت دبیری این همایش را برعهده دارد، افزود: حجت الاسلام والمسلیمن لطفی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام میهمان ویژه این همایش خواهد بود.

این عضو شورای شهر ایلام همچنین از حضور نماینده عالی ریاست جمهوری در این همایش خبر داد.

وی هدف از برگزاری گردهمایی را شنیدن نظر و دیدگاه های بزرگان و سران ایلات، زنان و نخبگان استان و انعکاس مطالبه ها و درخواست های آنان به مقام های بلند پایه کشور عنوان کرد.

قبادیان بررسی چالش ها و مشکل های توسعه ای استان و رفع آنها با تصویب طرح های اجرایی اثرگذار و برنامه های کلان از جمله موافقت با تصویب منطقه آزاد اقتصادی، تجاری و صنعتی مهران را جزو مطالبه ها و درخواستهای مهم شرکت کنندگان در این همایش از دولت تدبیر و امید دانست.

عضو شورای شهر ایلام تاکید کرد: دیگر هدف این گردهمایی توجه ویژه دولت تدبیر و امید به مطالبه و خواست مردم و جایگاه بزرگان و سران ایلات و عشایر به عنوان نمایندگان بخش عمده ای از جامعه استان است.

وی توضیح داد: با توجه به گوناگونی ایلات، تنوع قبیله ای و شرایط اقلیمی استان از سران و بزرگان همه قبایل و طوایف استان برای حضور در این همایش دعوت شده است و سران و بزرگان طوایف یا قبایلی که به هر علت در این همایش حضور ندارند نیز نماینده ای برای شرکت در این گردهمایی معرفی کرده اند.

قبادیان گفت: در پایان این گردهمایی که فردا ساعت 10 صبح در محل سرسرای همایش های فنی و حرفه ای ایلام برگزار می شود، بیانیه ای از طرف بزرگان ایلات، سران قبایل، نخبگان مرد و زن استان ایلام خطاب به رییس جمهوری خوانده خواهد شد که پس از امضا آن از سوی حاضران برای تسلیم به دکتر روحانی، تحویل ˈمحمدرضا مرواریدˈ استاندار ایلام می شود.

استان 575 هزار نفری ایلام در باختری ترین منطقه جغرافیایی کشور و همسایگی عراق نزدیک به 15 ایل و قبیله بزرگ دارد.

عشایر و ایل های استان ایلام به گویش های کرد، لکی، لری و عربی سخن می گویند.

بیش از 80 درصد جمعیت این استان را کرد زبانان تشکیل می دهند.

رییس جمهوری اسلامی ایران به همراه کاروان دولت تدبیر و امید بر پایه برنامه ریزی ها و هماهنگی ها چهارشنبه هفته جاری در چهارمین سفر استانی خود راهی ایلام می شود. ک/3

565 ** 1552
کد N263466

وبگردی