آفتاب

آمریکا خواستار اقدام جدی آذربایجان و ارمنستان برای حل مناقشه قره باغ شد

آمریکا خواستار اقدام جدی آذربایجان و ارمنستان برای حل مناقشه قره باغ شد

آمریکا در اقدامی که حکایت از مداخله واشنگتن در امور داخلی سایر کشورها دارد از ارمنستان و آذربایجان خواست تا اقدامات جدی تری برای حل مناقشه قره باغ انجام بدهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ای بی سی نیوز، سفارت آمریکا در باکو از آذربایجان و ارمنستان خواست تا اقدامات جدی تری برای حل مناقشه قره باغ انجام بدهند. مقامات آمریکایی حاضر در آذربایجان همچنین اعلام کردند که واشنگتن خود را متعهد به حمایت از حل دیپلماتیک این موضوع می داند.

آمریکا در حالی خواستار اقدامات جدی تر باکو و ایروان در این خصوص شده که آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۸۸ بر سر قره باغ با یکدیگر تنش دارند و حتی با هم وارد جنگ نیز شده اند.

به نظر می رسد که با اوج گرفتن تنش میان روسیه و کشورهای غربی بویژه آمریکا بر سر اوکراین، واشنگتن در صدد است تا با افزایش نفوذ خود در کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی، فشار خود بر مسکو را افزایش دهد.

در همین رابطه آمریکا علاوه بر اعزام نیرو به کشورهایی همچون لهستان، لتونی و لیتوانی، مناقشه قره باغ را نیز به عنوان فرصتی مناسب برای افزایش گام به گام نفوذ در منطقه اورآسیا می داند. 

همان طور که اشاره شد آذربایجان و ارمنستان از سال ۱۹۸۸ بر سر قره باغ با یکدیگر تنش دارند و حتی با هم وارد جنگ نیز شده اند. جنگ قره باغ جنگی بود که از فوریه ۱۹۸۸ تا مارس ۱۹۹۴ در ناحیه قره‌باغ، واقع در جنوب غربی جمهوری آذربایجان، بین اکثریت ارمنی ساکن با پشتیبانی ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد.

با بالاگرفتن درگیری، هرکدام از طرفین سعی در پاکسازی قومی مناطق تحت تصرف خود از نژاد دیگر کردند. از این رو ۲۳۰٬۰۰۰ ارمنی ساکن آذربایجان و ۸۰۰٬۰۰۰ آذری مجبور به مهاجرت از ارمنستان و مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان شدند.

بحبوحهٔ اصلی جنگ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و در اواخر زمستان سال ۱۹۹۲ آغاز شد. بلافاصله میانجیگری های بین المللی آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ابتکار عمل را در دست گرفت و مذاکرات مستقیمی را با طرفین درگیر انجام داد. اما هیچ یک از طرفین حاضر به تن دادن به رای هیأت میانجی نشد.

کد N262922

وبگردی