آفتاب
سازمان ملل گزارش داد

آمریکا چهل و ششمین کشور در شاخص جهانی آزادی مطبوعات

آمریکا چهل و ششمین کشور در شاخص جهانی آزادی مطبوعات

تهران- ایرنا- سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات در تازه ترین گزارش خود از وخامت اوضاع رسانه ها و خبرنگاران درعرصه بین المللی خبر داد و اعلام کرد: آمریکا از نظر آزادی مطبوعات در بین کشورهای جهان در رتبه چهل و ششم قرار دارد.

گزارش روزیکشنبه ایرنا به نقل از منابع خبری حاکی است که سازمان ملل همزمان با سوم ماه مه روز جهانی آزادی مطبوعات اعلام کرد : رسانه های باز و تکثرگرا باید در محیطی امن و بدون تهدید و ارعاب فعالیت کند.

سازمان بین المللی همچنین افزود: در سال 2013، 71 خبرنگار کشته و 826 نفر بازداشت شده اند.

بیش از دو هزار خبرنگار نیز طی این مدت تهدید شده یا مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

بررسی شاخص جهانی آزادی مطبوعات در سال 2013 نیز از تاثیر منفی درگیری ها بر آزادی اطلاعات خبر می دهد.

سازمان گزارشگران بدون مرز که اطلاعات در مورد این شاخص را جمع آوری و عرضه می کند ، اعلام کرد: بعضی کشورها از تمایل برای تفسیر نیازهای امنیت ملی تاثیر گرفته و به شکلی گسترده حق اطلاع رسانی و برخورداری از اطلاعات مردم را نقض می کنند.

این گروه اعلام کرده است که گرایش یاد شده روندی تهدید آمیز در سراسر جهان است و آزادی اطلاعات را در کشورهای ترغیب کننده دموکراسی با خطر روبرو کرده است.

فنلاند رتبه نخست را در شاخص جهانی آزادی مطبوعات برای چهارمین سال متوالی از آن خود کرده است و بعد از آن هلند و نروژ مانند سال گذشته رتبه های دوم و سوم را دارند.

ترکمنستان، کره شمالی و اریتره سه رتبه آخر را از میان یکصد و 80 کشور بررسی شده دارند. آمریکا رتبه 46، هائیتی 47، انگلیس 33، روسیه 148، کوبا 170 و چین 175 را دارند.

سازمان ملل متحد سوم ماه مه (13اردیبهشت) را از سال 1993 به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات برای حمایت از آزادی رسانه ها اعلام کرد.

اروپام**9157 ** 1064
کد N262903

وبگردی