آفتاب
سخنان سراج در جلسه علنی امروز مجلس

مخالفت نمایندگان با حذف بکارگیری بازنشستگان در سازمان بازرسی

مخالفت نمایندگان با حذف بکارگیری بازنشستگان در سازمان بازرسی

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بند «و» طرح دائمی‌شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1387 با حذف بکارگیری بازنشستگان در سازمان بازرسی مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بند «و» طرح دائمی‌شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1387 با حذف بکارگیری بازنشستگان در سازمان بازرسی مخالفت کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به دنبال بررسی بند «و» طرح دائمی شدن قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مصوب 1387 در صحن مجلس نمایندگان پیشنهاد حذف این بند را مطرح کردند که با مخالفت نمایندگان روبرو شد.

ناصر سراج رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز صبح امروز در جریان بررسی این بند از قانون سازمان طی سخنانی با تبریک حلول ماه رجب به نمایندگان مجلس گفت: یک ماده از مواد پیشنهادی برای قانون سازمان بازرسی حذف و یک ماده اضافه شد. ماده ای که حذف شد در رابطه با استفاده از بازنشستگان بود که پیشنهاد جدیدی به آن افزوده شد.

وی با اشاره به ماده افزوده شده به قانون سازمان بازرسی اظهار کرد: ماده‌ اضافه شده شامل این است که 290 نماینده مجلس حق دارند از سازمان بازرسی کل کشور تقاضای بازرسی فوق العاده کنند. اما بحث این است که اگر هر نماینده در سال 2 بازرسی فوق العاده به سازمان بازرسی ارجاع دهد، در طول سال 580 مورد بازرسی از سوی مجلس به سازمان ارجاع داده می شود. در این صورت بیش از 80 درصد وقت سازمان بازرسی مصروف پاسخ به نمایندگان خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص بکارگیری بازنشستگان در سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: در سازمان بازرسی کل کشور فقط 180 بازنشسته متخصص مثل خلبان، نظامی و انتظامی دارد که در عید امسال عذر 47 نفر از این تعداد بازنشسته خواسته شد. بنده اعتقاد دارم باید از نیروی جوان و متخصص در کار بازرسی و نظارت استفاده شود و به همین خاطر در بکارگیری بازنشستگان حساسیت دارم. مثلا فرض کنید یک هیات بازرسی در وزارت کشور مستقر می شوند که بین نیروهای مستقر فقط یک نفر متخصص و بازنشسته ماموریت می یابد که با توجه به تجربه خود روند بررسی را تسریع می کند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه در موارد ضروری از نیروهای بازنشسته در سازمان بازرسی کل کشور استفاده می شود، افزود: با توجه به خیل سازمان هایی که باید سازمان بر آن ها نظارت و بازرسی داشته باشد، طبق روال کنونی هر 18 سال نوبت یکی از سازمان ها می شود که وارد این سازمان شویم. اگر اجازه بکارگیری استفاده از بازنشستگان را پیدا نکیم هر 47 سال باید یکی از این سازمان ها را بازرسی کنیم. امسال به عنوان اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده و از اسفند سال گذشته سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده است. سازمان بازرسی کل کشور نیز تلاش دارد از طریق مبارزه با فساد به شکوفایی اقتصاد کمک کند. اما آیا با این شرایط، سازمان می تواند در مبارزه با فساد آن طور که باید عمل کند؟!

سراج با اشاره به سفری که اخیرا برای شرکت در یک کنفرانس بین المللی به یکی از کشورهای همسایه داشت یادآور شد: در این کشور 35 وزارتخانه وجود دارد که به هر وزارتخانه یک بازرس کل اختصاص داده شد؛ یعنی 35 بازرس کل دارند. از بازرس کل وزارت کشور سوال کردم که شما برای نظارت و بازرسی از چه میزان نیرو استفاده می کنید که گفته شد فقط در وزارت کشور سازمان بازرسی آن کشور 6 هزار نیرو دارد. حتی درباره میزان حقوق آن ها سوال کردند که گفتند 8 هزار دلار حقوق دارند. جالب آنکه ابتدا به ساکن 4500 دلار وارد سازمان بازرسی آن کشور می‌شود. آن وقت بندی از قانون سازمان که مربوط به اختصاص 300 الی 400 هزار تومان اضافه کار به طور متوسط به هر نیروی سازمان مورد مخالفت مجلس قرار گرفت.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مخالفت کتبی فرماندهی کل قوا در استفاده از نیروهای غیرنظامی در این حوزه ها گفت: هر بازرسی به طور متوسط 2 الی 3 ماه به طول انجامیده و هر بازرس به طور میانگین 2 بازرسی برنامه ای می تواند در طول سال انجام دهد. این در حالی است که در کل کشور از نیروی خدمات تا بازرس کل، حدود 1800 نفر نیرو دارم. اگر وارد جزییات شویم حدود 1 میلیون سازمان هستند که باید بازرسی شوند. آیا با حدود 2 هزار نیرو امکان بازرسی و پاسخگویی به نمایندگان محترم را داریم؟! در عین حال باید در برخی موارد در کمیسیون اصل 90 حضور پیدا کرده یا در خصوص تحقیق و تفحص مجلس کمک کنیم.

در نهایت با رای گیری نمایندگان، پیشنهاد حذف بند «و» که مربوط به بکارگیری بازنشستگان در سازمان بازرسی بود رای نیاورد.

انتهای پیام

کد N262893

وبگردی