آفتاب

زاکانی: در همه دنیا ممیزی کتاب به شدیدترین شکل ممکن اجرا می شود

زاکانی: در همه دنیا ممیزی کتاب به شدیدترین شکل ممکن اجرا می شود

تهران-ایرنا-علیرضا زاکانی گفت: در همه جای دنیا و در همین جاهایی که به غلط معروفند به کشورهای آزادی، ممیزی به شدیدترین شکل ممکن اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در نطق میان دستور امروز صحن مجلس ضمن گرامیداشت روز معلم و ایام برپایی نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران در حال برگزاری است و به همین مناسبت نکاتی را درباره کتاب که می توان آنرا کالای فرهنگی جمهوری اسلامی دانست بیان می کنم.

وی افزود: حوزه نشر در کشور ما که دارای فرهنگ و تمدن عمیق و کهن است از دیرباز به عنوان ستون فقرات اشاعه فرهنگ شناخته شده بنابراین لازم است با مداومت برای حل مشکلات آن حرکت ملت را شتاب بیشتری بخشید.

به گفته این نماینده مجلس امروز طبق آمارهای رسمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از 60 هزار کتاب جدید در سال منتشر می شود که خود افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی است و هر چند عناوین منتشر شده به لحاظ کیفی و کمی با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

زاکانی در نطق خود به سخنان رئیس جمهور در دیدار فعالان حوزه نشر اشاره کرد و گفت: آقای روحانی در آن دیدار گفتند نباید ناشر نگران ممیزی و خودسانسوری باشد. همچنین رئیس جمهور در مراسم افتتاح کتاب با رد ممیزی کتب قبل از انتشار بیان نمودند که هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی نیست مردم می دانند به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در انزوا قرار دهند. صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه افزود: اما نظر بنیانگذار انقلاب اسلامی خلاف نظر رئیس جمهور محترم است. امام(ره) فرمودند: نوشته هایی که می خواهد طبع بشود یک چند نفری که یقین دارید آنها آدمهای مستقیمی هستند و درراه مسیر ملت و کشور هستند و وابستگی به هیچ جا ندارند این نوشته ها را مطالعه کنند و درست دقت کنند در آن و بعد از این که دقت کردند در روزنامه ها و مجله نوشته بشود. اینطور نباشد که یک بخش بنویسند و منتشر کنند و بعد بفهمند که این نوشته ها بر خلاف بوده است. این امری است که لازم است. باید کتابهایی که نوشته می شود و همینطور چیزهایی که منتشر می شود اینها باید درست توجه بشود تا افراد مطلع، مدبر و کسانی که از مکتبها اطلاع دارند ومسیرآنها را می دانند اینها توجه بکنند و کتابها را مطالعه بکنند قبل ازانتشار. این هم صلاح خود شماست و هم به صلاح ملت است. صحیفه امام جلد 13 صفحه 474

زاکانی افزود: کسی در دنیا شک ندارد غذای روح بشر نیز مانند غذای جسم او باید استانداردهای لازم را داشته باشد. اما متاسفانه مشاهده شده که قبل و بعد از روی کار آمدن دولت جدید برخی تلاش کرده اند با ارائه آدرسهای غلط مسائل اصلی این حوزه را کنار زده و مسائلی فرعی مانند ممیزی را به عنوان مشکل اصلی صنعت نشر کشور جلوه دهند.

نماینده مردم تهران اضافه کرد:« اینجا اعلام می کنم. که نظارت بر محتوای آثار که امروز پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند قانون است بر تمام دستگاهها به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم به اجراست و بهتر است آقایان به جای خوشامد عده ای خاص که معلوم است از کجا تغذیه می شوند و دائما بر طبل حذف ممیزی می کوبند قانون را اجرا کرده و تمرکز خود را معطوف به جلوگیری از اعمال سلیقه فردی در مسیر اجرای قانون کنند. »

وی در این باره افزود: «آقایان بدانید و می دانید که همه جای دنیا ممیزی وجود دارد. در همین جاهایی که به غلط معروفند به کشورهای آزادی ممیزی به شدیدترین شکل ممکن اجرا می شود. برای مثال چند صفحه از کتابی به نام ˈدرسهای دیپلماسیˈ که توسط یک دیپلمات با سابقه آمریکایی و در سال 2006 در واشنگتن دی سی منتشر شده است را مشاهده کنید. از حذف یک کلمه تا یک جمله تا یک پاراگراف به صورت صریح در این کتاب مشهود است.»

وی در مثالی دیگر گفت:«بحث آزادی بیان و شعار غرب و فرانسه و برخورد با کتابی که در سال 1995 در فرانسه منتشر شد و به خاطر ترویج احکام حجاب وزیر این کشور در رسانه ها حاضر شد و اعلام کرد چون مخالفت با اصول لائیسیته دارد ما آن را جمع کردیم.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: «مخالفت و برخورد با افراد منکر هولوکاست و حتی تحقیر آنها معلوم و آشکار است و نکته آخر اینکه جناب آقای روحانی امروز با نام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، منسوبان شما مانع از آزادی بیان و گفتن حداقلی از رویدادهای رخداده در جامعه و سیاست خارجی می شوند و به بهانه های مختلف حتی حق و حقوق آزادی نمیاندگان مجلس را نیز تهدید می نمایند و به راستی چرا نباید از فجایع و خیانتهای رخداده در قراردادهای نفتی و فساد نور چشمیهای طلبکار امروز صحبت کرد.»

زاکانی در پایان نطق خود خاطرنشان کرد: «چرا در خصوص دلنگرانی ها و نکات حساس و بحث انگیر در مذاکرات هسته ای، نمایندگان ملت منع می گردند؟ یا بدتر از آن توجه به تحولات داخلی در بحث هسته ای به خصوص در غنی سازی خیانتهای آشکار و پنهان در داخل کشور پی گیری نمی شود و مسئولان مربوطه با قسم دروغ افکار عمومی را اغوا می کنند و انشاء الله در آینده پیرامون این مسائل با ملت رشید ایران سخن خواهم گفت. »

سیام(3)**ج.م*** 1418
کد N262818

وبگردی