آفتاب

افراطیون خارجی در سوریه به دنبال 11 سپتامبری دیگر

افراطیون خارجی در سوریه به دنبال 11 سپتامبری دیگر

"گروه‌های مرتبط با القاعده که شرق سوریه را در اختیار داشته و در غرب عراق نیز حضور دارند، تنها به میزان بیشتری زمان نیاز دارند تا خشونت‌های خود را به جهان اطراف نیز نشان دهند. مسیر برای آن‌ها در جهت اقدام به حوادثی همچون 11 سپتامبر 2001 و هفت ژوئیه 2005 باز است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشته است: «کسانی که نسبت به تمایلات درازمدت افراطیون تردید دارند می‌توانند به یک ویدیوی جدید که از سوی آن‌ها منتشر شده است مراجعه کنند.

در این ویدیو تعدادی از مبارزان خارجی دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، روادید خود را پاره کرده و به آتش می‌اندازند تا تعهد دائمی خود به جهادشان را نشان دهند. نوع پاسپورت‌های آن‌ها نشان می‌دهد که از کشورهای عربستان و اردن هستند، در این ویدیو یک افراطی کانادایی به زبان انگلیسی، کانادا و آمریکا را به نابودی تهدید می‌کند.

یک شبه نظامی اردنی نیز خطاب به حکومت این کشور می‌گوید که آن را نابود خواهد کرد، افراطیون دیگری از عربستان، مصر و چچن روسیه نیز اظهاراتی مشابه بیان می‌کند.

داعش و جبهة النصره که شاخه رسمی القاعده در سوریه است، کنترل بخش‌های زیادی را در دست داشته و می‌توانند از رود دجله تا دریای مدیترانه و همچنین از مرز اردن تا جنوب ترکیه عملیات‌هایی را صورت دهند.

این تهدیدهای گروه‌های افراطی هراس کشورهای همسایه عراق را در پی داشته است. براساس گزارشی که توسط گروه بین‌المللی بحران منتشر شد، عوامل مسلح القاعده برای ترکیه مشکل‌آفرین خواهند بود.

یک مقام ترک نیز در این خصوص گفت: ما یک کشور سکولار هستیم و ایدئولوژی القاعده در این جا جایی ندارد، اگر آن‌ها به هدف خود در سوریه نرسند ترکیه را سرزنش کرده و به ما حمله می‌کنند.

وی ادامه داد: به یاد داشته باشید که هزاران افراطی خارجی که وارد سوریه و عراق شده‌اند عمدتاً‌ از مرز 510 مایلی ترکیه و سوریه این مسیر را پیموده‌اند.

ادامه دارد

کد N262556

وبگردی