آفتاب
یورونیوز:

اروپا توان تقابل اقتصادی با روسیه را ندارد

اروپا توان تقابل اقتصادی با روسیه را ندارد

تهران – ایرنا – شبکه تلویزیونی یورونیوز گزارش داد وابستگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به انرژِی وارداتی از روسیه، اعضای این اتحادیه را با چند دستگی مواجه خواهد ساخت و اروپایی ها توان تقابل اقتصادی با مسکو را ندارند.

به گزارش ایرنا، یورونیوز روز یکشنبه گزارش داد: هم اکنون آمریکا درپی تحولات اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، مبادرت به تحریم فهرستی از افراد روسیه که اکثر آنها حلقه های پیرامون ولادیمیر پوتین هستند، نموده و صادرات برخی از تجهیزات نظامی به روسیه را ممنوع کرده است.

این شبکه تلویزیونی افزود: به نظر می رسد این تحریم ها برای اتحادیه اروپا پرهزینه تر باشد، چرا که روسیه در واکنش به تحریم های اروپایی ها قادر است از صدور انرژی و گاز به این قاره جلوگیری کند.

بنابراین گزارش، پوتین پیشتر در واکنش به تحریم های غرب، آن را ابزاری نامناسب دانسته بود که روسیه کار خود را ادامه خواهد داد و این شرکای غربی مسکو هستند که در نهایت شکست می خورند.

این شبکه تلویزیونی درادامه افزود: شاید به همین دلیل در نشست نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که در بروکسل برگزار شد، صحبتی از تحریم های اقتصادی علیه مسکو به میان نیاوردند.

یورونیوز اضافه کرد: ˈپیا آهرنکیلد هانسهˈ Pia Ahrenkilde Hanse سخنگوی کمیسیون اروپا درباره تحریم های نرمی که علیه روسیه بر سر وقایع اوکراین از سوی این اتحادیه بعمل آمده، آن را در سطح مناسبی دانست و افزود که اما همزمان برای آماده سازی اقدامات مرحله بعد پیش می رویم.

این شبکه تلویزیونی افزود: کشورهایی همچون آلمان نزدیک به 37درصد از گاز مصرفی خود را از طریق روسیه تامین می کنند.

این درحالی است که شش کشور عضو اتحادیه اروپا بین 80 تا 100درصد برای تامین انرژی خود به روسیه وابسته هستند.

این شبکه خبری گفت: این میزان از وابستگی به انرژی به روسیه ممکن است کشورهای اروپایی را در ادامه تحریم ها بویژه تحریم های اقتصادی علیه روسیه دچار چند دستگی کند، چرا که روسیه یک شریک اقتصادی مهم برای اتحادیه اروپا به شمار می رود.



** اوکراین قادر به انتقال گاز به اروپا نیست

وزیر انر‍ژی روسیه هشدار داد شرایط تزریق گاز طبیعی به تاسیسات زیرزمینی ذخیره گاز اوکراین بحرانی است و از کی یف و اروپا خواست تدابیر لازم را برای اطمینان از عرضه بدون وقفه گاز اتخاذ کنند.

به گزارش شبکه خبری ˈراشا تودیˈ، ˈالکساندر نواکˈ در جمع خبرنگاران گفت: ˈیوری پرادونˈ وزیر انرژی اوکراین در نشست روز جمعه ورشو یادآور شد اوکراین نمی تواند تزریق میزان گاز مورد نیاز به تاسیسات زیرزمینی ذخیره گاز طبیعی در ماه های تابستان را تضمین کند.

وی افزود: این سخنان یعنی اوکراین دیگر نمی تواند انتقال میزان گاز توافق شده بر اساس قرارداد با روسیه را به اروپا تضمین کند.

بر اساس اطلاعیه وزارت انرژی روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا نتوانستند در نشست سه جانبه روز جمعه در ورشو به توافقی در مورد مسائل صادرات گاز دست یابند. طرفین برای یافتن راهکار وضعیت بحرانی بدهی های گازی اوکراین به روسیه در این نشست حاضر شده بودند.

نواک در جمع خبرنگاران گفت شرایط بسیار خطرناک است و اتحادیه اروپا و اوکراین باید گام هایی برای حل این مسائل بردارند.

وی برآورد کرد: اوکراین باید 12 میلیارد متر مکعب گاز در ماه های تابستان تزریق کند تا این میزان برای تابستان ذخیره شود و بتواند به تعهدات گازی خود به اروپا عمل کند.

تزریق گاز در تابستان در تاسیسات ذخیره سازی زیرزمینی باعث می شود اروپا در ماه های زمستان بدون اختلال از گاز طبیعی برخوردار باشد.

به گفته ˈگوئنتر اوتینگرˈ کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا طرفین در مورد برگزاری دو ماه نشست های مشاوره ای در دو هفته و نیم آینده موافقت کردند. در نشست آخر آنها اواسط ماه مه طرفین بر قیمت گاز برای اوکراین بیشتر مذاکره می کنند.

اروپام**9157** 1302** 1337
کد N262546

وبگردی