آفتاب

درخواست زاهدی از وزارتخانه های علوم و خارجه

درخواست زاهدی از وزارتخانه های علوم و خارجه

تهران – ایرنا - رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه غربی ها آپارتاید علمی را اعمال می کنند گفت: از وزارتخانه های علوم و خارجه درخواست می کنیم مشکل تعلیق دانشجویان ایرانی در نروژ را پیگیری کنند.

محمدرضا زاهدی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا با اشاره به اخراج تعدادی از دانشجویان ایرانی از نروژ گفت: مقام معظم رهبری بارها اشاره فرمودند که به آمریکا و ایادی آنها اطمینان نداریم و غربی ها نه تنها علیه ما تحریم اقتصادی می کنند بلکه شاهد نوعی تحریم علمی و اعمال آپارتاید در ابعاد مختلف هستیم و تعلیق دانشجویان تنها یکی از این موارد است.

وی جلوگیری از دسترسی به پایگاه های علمی ، جلوگیری از دسترسی به مقالات علمی ، فرصت های مطالعاتی از جمله مواردی اعلام کرد که غربی ها در زمینه علمی علیه کشورمان اعمال می کنند.

زاهدی تصریح کرد:جای تاسف است که در دنیایی دم از آزادی اطلاعات و آزادی افراد و حقوق بشر می زنند که شاهد اعمال آپارتاید علمی هستیم.

وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات ضمن محکوم کردن این اقدام از وزارتخانه های مربوطه می خواهد مشکل دانشجویان ایرانی را حل کند.

وزارت امور خارجه چهار روز پیش و در پی اخراج تعدادی از دانشجویان ایرانی از دانشگاههای نروژ، سرپرست سفارت این کشور در تهران را در غیاب سفیر، فراخواند.

به گزارش ایرنا، یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه در خصوص برخی گزارشها مبنی بر اخراج تعدادی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در نروژ گفت: وزارت خارجه موضوع را پیگیری می کند و در این زمینه سرپرست سفارت نروژ در تهران (در غیاب سفیر) نیز برای ارائه پاره ای توضیحات به وزارت امور خارجه دعوت شد که ناخرسندی کشورمان نسبت به نظرات مطروحه توسط یکی از افراد پلیس نروژ برایشان ابراز شده است .

این منبع آگاه تصریح کرد: وزارت خارجه خواهان این شد که هرگونه موانع احتمالی برای تحصیلات دانشجویان ایرانی در این کشور برطرف شود و ابراز امیدواری شد که مسولان نروژی در این زمینه مساعت بیشتری داشته باشند.

اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد که سرپرست سفارت نروژ در تهران نیز دانشجویان ایرانی در نروژ را در زمره بهترین دانشجویان خارجی در این کشور دانسته و گفته است دانشجویان ایرانی، دانش موجود در نروژ را افزایش می دهند و سیاست دولت و وزارت امور خارجه این کشور در مورد دانشجویان ایرانی تغییر نکرده است، ولی در هر حال موضوع را به اسلو منعکس و متعاقباً طرف ایرانی را از نتیجه مطلع خواهد کرد.

گفتنی است، به سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلو ماموریت داده شده است موضوع را پیگیری و روند را بطور مرتب منعکس کند.

پلیس امنیت ملی نروژ روز 28 فروردین در تلویزیون رسمی این کشور، از اخراج 64 دانشجوی ایرانی در رشته های هسته ای و فناوری های نوین خبر داد.

از سوی دیگر معاون وزیر علوم، تحقیقات وفناوری و رییس سازمان امور دانشجویان از پیگیری وضعیت دانشجویان ایرانی در نروژ با همکاری سفارت ایران در اسلو خبر داد.

مجتبی صدیقی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که مقطع تحصیلی دانشجویان ایرانی در نروژ چه مقطعی است، اظهار داشت: بیشتر این دانشجویان، در دوره دکتری مشغول به تحصیل هستند و برخی دیگر نیز دانشجوی کارشناسی ارشد هستند.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه های نروژ پیش از این به دانشجویان ایرانی در رشته های مختلف هسته ای پذیرش داده اند، تاکید کرد: اینکه دانشگاه های نروژ بگویند دانشجویان ایرانی نمی توانند در رشته تحصیلی کنونی خود ادامه تحصیل دهند نه حقوقی است و نه انسانی.

رییس سازمان امور دانشجویان با یادآوری رخ دادن وضعیت مشابه برای دانشجویان ایرانی در هلند، افزود: در هلند با پیگیری و کمک سفارت، دانشجویان وکیل گرفته و به دادگاه شکایت کردند؛ دادگاه هلند نیز با بیان اینکه رفتار دانشگاه ها نوعی نژاد پرستی بوده است به نفع دانشجویان ایرانی رای داد.

وی خاطرنشان کرد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در نروژ در اسلو و وزارت امور خارجه در تهران پیگیر موضوع دانشجویان ایرانی در نروژ هستند و امیدوار هستیم همان حکمی که دادگاه هلند در این ارتباط صادر کرد، با پیگیری دانشجویان در نروژ نیز صادر شود.

معاون وزیر علوم در عین حال افزود که تاکنون هیچ یک از دانشجویان ایرانی در نروژ از دانشگاه های خود اخراج نشده اند.

سیام (3) ** 2021 ** د.الف ** 1418
کد N262467

وبگردی