آفتاب

نادران: اسامی بدهکاران بانکی بالای 50 میلیارد تومان اعلام شود

نادران: اسامی بدهکاران بانکی بالای 50 میلیارد تومان اعلام شود

تهران - ایرنا - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که دولت 80 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی را از گردن کلفت ها پس بگیرد گفت: دولت لااقل اسامی بدهکاران بالای 50 میلیارد تومان را به مردم بگوید.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «الیاس نادران» در نطق میان دستور جسه علنی روز یکشنبه مجلس اظهار داشت: در باب مبارزه با مفاسد اقتصادی خون دل بسیار است؛ اگر دولت اراده دارد حقوق ملت را استیفاء کند، کافی است به جای مطالبه چهار میلیارد دلاری، 80 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی را از گردن کلفت ها پس بگیرد.

وی با تاکید بر این که «این اسامی نباید در جیب رییس جمهور باشد و باید در مناره گفته شود» افزود: لااقل اسامی بدهکاران بالای 50 میلیارد تومان را به مردم بگویید.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و یادآور شد: در لایحه بودجه 93 دولت الحاقیه ای برای یارانه ها فرستاد که بر اساس آن اجازه می خواست 52 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی درآمد کسب کند.

نادران افزود: این رقم به معنای افزایش متوسط 85 درصدی حامل های انرژی بود و به همین خاطر مجلس به حق به دلیل مبهم بودن اقدام دولت آن را تصویب نکرد و از دولت خواست تا خردادماه پیشنهاد کامل خود را بیاورد.

نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: شورای نگهبان درباره تکلیف دولت برای اجرای هدفمندی یارانه ها سوال داشت و به همین خاطر در جلسه ای که در دفتر حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس تشکیل شد، نمایندگان کمیسیون تلفیق بودجه حداکثر درآمد قابل تحقق را 42 هزار میلیارد تومان برآورد کرد اما بنا بر اصرار نمایندگان دولت، جلسه با 48 هزار میلیارد تومان موافقت کرد.

نادران اظهار داشت: با این حال امروز غیر منصفانه به مردم گفته می شود اگر دولت به مصوبه مجلس عمل می کرد قیمت حامل های انرژی باید 70 درصد افزایش می یافت.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: اگر شما نمی خواستید چرا اصرار داشتید؟ چرا نمی گویید اگر 52 هزار میلیارد تومان پیشنهادی شما در مجلس تصویب می شد چه بلایی بر سر ملت می آمد؟ آقای روحانی کتمان حقیقت و اظهار ناقص آن با راست گویی ناسازگار است.

نادران با بیان این که «این خط نادرست در فرم های ثبت نام تقاضای یارانه هم دیده می شود» افزود: در این فرم ها آمده است که به موجب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی صرفا افراد نیازمند می توانند نسبت به تکمیل فرم تقاضای یارانه اقدام کنند و در همین فرم به موجب قانون، ارایه هر گونه اطلاعات نادرست موجب استرداد و جریمه نقدی به میزان سه برابر یارانه دریافتی خواهد بود.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: اولا مجلس دهها مصوبه و صدها حکم در بودجه داشته است چرا شما در تمام آن موارد نمی گویید به موجب قانون مصوب مجلس این امتیاز را می دهیم؟ چرا نمی گویید افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان طرح تحول نظام سلامت و صدها طرح عمرانی ملی و استانی بر اساس مصوبه مجلس انجام شده است؟

نادران با طرح این سوال که «سواره از پیاده چه خبر دارد؟» ادامه داد: صاحبان ثروت های چند صد میلیاردی و میلیاردرهای دولتی و غیردولتی به شکل مشمئز کننده ای با شیوه ضد تبلیغ هر روز از مردم می خواهند انصراف دهند که مردم هم پاسخ دادند.

وی افزود: از یکی از مسوولان صدا و سیما نقل شد که گلایه داشته و گفته که دولت گفته بود شما تبلیغات کنید و درصدی از انصراف را به شما می دهیم اما امروز مستحق فحش و ناسزا شدیم؛ من گفتم اتفاقا درست بوده چون آنچه که ملت دادند دولت با صدا و سیما نصف کرده است.

نادران در ادامه خطاب به رییس جمهوری گفت: آقای روحانی به جای متهم کردن این و آن و آدرس غلط دادن آسیب شناسی را از خود و دوستانش آغاز کند و صادقانه و قاطعانه از اشتباهی که صورت گرفته عذرخواهی کند.

وی پرسید: تخریب مجلس نزد افکار عمومی چه سودی دارد؟ مشاوران تندرو و کج فهم را از خود دور کنید از سرنوشت روسای جمهور گذشته عبرت بگیرید.

نادران افزود: وزیر شما اعلام می کند اسامی 10 میلیون نفر افراد ثروتمند را در اختیار داریم پس چرا ماهها معطل کردید؟

این نماینده مجلس با بیان این که «ما باید پشت هم باشیم تا بتوانیم بار سنگین تورم و رکود را از دوش مردم برداریم» افزود: اگر این بی مهری ها نبود از همین مختصر گفتار هم خودداری می کردم کما اینکه در طول اجرای طرح هدفمندی یارانه ها سکوت کرده بودم.

نادران در ادامه به موضوع مذاکرات هسته ای اشاره کرد و افزود: به عنوان نماینده مردم اعلام می کنم که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مردم در جریان جزئیات مذاکرات نیستند و ما به حق دلواپسیم.

وی تاکید کرد: ما اعلام می کنیم هر توافقی که منجر به محدود کردن حق غنی سازی و سطح غنی سازی و یا فراتر از مقولات هسته ای برود از نظر ما مردود است و مجلس در زمان خود به وظیفه خود عمل خواهد کرد.

سیام**2025 ** 1418
کد N262197

وبگردی