آفتاب

10 هزار میلیارد دلار، میزان خسارت ناشی از اعتیاد به کشور در سال 83!

10 هزار میلیارد دلار، میزان خسارت ناشی از اعتیاد به کشور در سال 83!

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر در حوزه اقتصاد آثار زیانباری را همچون ایجاد ناامنی در محیط‌های اقتصادی و اجتماعی و رسوخ وجوه حاصل از معاملات مواد مخدر در شبکه‌های مالی کشور به دنبال دارد.

به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، دکتر علیرضا جزینی صبح امروز در نشست دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: ستاد باید ماموریت‌ها و برنامه‌های خود را متناسب با فرمایشات ایشان تنظیم کند، نگاه به آینده، عبرت‌گیری، حضور مردم، مسئله فرهنگ و سیاست و اقتصاد مقاومتی از جمله کلیدواژه‌هایی هستند که معظم له در پیامشان مطرح فرمودند که باید در برنامه‌ریزی‌ها و نگرش ستاد مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی افزود: تاثیر مخرب مواد مخدر و روان‌گردان آنچنان است که حتی در حوزه‌های فرهنگ و اقتصاد نیز اثرگذار است، به گونه‌ای که موجب کاهش نرخ رشد اقتصادی، تولید ملی و ناهنجاری‌های فرهنگی می‌شود، در حقیقت می‌توان گفت که براساس یافته‌های علمی، قاچاق مواد مخدر به دلیل این موضوعات است.

قائم مقام دبیرکل ستاد به بیان تعاریف متفاوت از اقتصاد مقاومتی پرداخت و گفت: ایجاد نهادهای اقتصادی با رویکرد انقلابی و اقتصادی، شناسایی آفند دشمن و اعمال پدافند داخلی، آسیب‌زدایی و ترمیم ساختارهای اقتصادی موجود و نگاهی کلان به اقتصاد با رویکرد ایجابی از جمله این تعاریف است و مقام معظم رهبری با ادبیات مختلف، سال‌های اخیر را متناسب با این موضوع نامگذاری کرده‌اند.

جزینی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی در حوزه مبارزه با مواد مخدر نیازمند الزاماتی همچون رصد و دیده‌بانی فضای اقتصادی در امور مواد مخدر، گردآوری آمارهای دقیق و روزآمد، هدایت فعالیت‌ها و اجرای ماموریت‌ها با توجه به اسناد بالادستی به ویژه سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر، آموزش نیروهای مستعد برای فعالیت‌های علمی و عملیاتی، تدوین نظام آموزشی متناسب با اقتصاد مقاومتی، توجه به نظام رسانه‌ای و تبلیغاتی و تحرک دیپلماسی منطقه‌ای و جهانی است.

وی با بیان اینکه جامعه دارای سه رکن اصلی اقتصاد، سیاست و فرهنگ است، گفت: فرهنگ از منظر جامعه‌شناسان و نظریه‌پردازان از اهمیت بالاتری برخوردار است و حتی بر روی دو رکن دیگر تاثیر گذاشته و آن دو را دگرگون می‌سازد. به گونه‌ای که اقتصاد نیز تابع فرهنگ است و ارزش‌های خود را از فرهنگ می‌گیرد، بنابراین فرهنگی مقاومتی یعنی اقتصاد مقاومتی.

وی تصریح کرد: اولویت نخست ستاد در مبارزه با مواد مخدر نیز، توجه به حوزه فرهنگ و پیشگیری است که اگر این امر در جامعه نهادینه شود، شاهد اثربخشی زیادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

این مقام مسوول در ستاد در ادامه با اشاره به مولفه‌های فرهنگ گفت: نوع‌دوستی، روحیه تعاون، احساس تکلیف نسبت به امر به معروف و نهی از منکر، انجام فرایض دینی، صرفه‌جویی، فداکاری، احساس مسوولیت، دین‌محوری، ولایت‌مداری، خودسازی، کمک به محرومین، قانونمداری و اخلاص از جمله این مولفه‌ها می‌باشد که اگر در فرآیند کار به آنها توجه شود، در حوزه فرهنگ و پیشگیری موفق خواهیم بود.

به گفته وی طبق تحقیقات صورت گرفته در سال 83، میزان خسارت ناشی از اعتیاد به کشور،10 هزار میلیارد دلار بوده است.

جزینی در ادامه، کاهش بازده نیروی انسانی فعال، افزایش هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم اجتماعی، از هم پاشیدن نهاد خانواده، رسوخ وجوه حاصل از معاملات مواد مخدر در شبکه‌های مالی کشور و ایجاد ناامنی در محیط‌های اقتصادی و اجتماعی همچون سرقت و خشونت را از جمله تهدیدات ناشی از مواد مخدر در حوزه اقتصاد برشمرد.

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر یک حرکت مستقیم نیست و دارای پیچدگی‌های خاص‌ است، گفت: فرآیند مبارزه با مواد مخدر، عزم ملی می‌خواهد و این عزم ملی به معنای صرف نمودن خواستن است تا بتوانیم به اهداف خود همچون روحیه پذیرش ماموریت‌ها و اجرای برنامه‌ها با توجه به سیاست‌های کلی و ابلاغیه‌های ستاد برسیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد ادامه داد: مافیای مواد مخدر ساکت نمیشیند و هر روز برنامه جدیدی را ارائه می‌کند، همانطور که در بحث شیشه هر روز یک مدل، یک فرآیند و یک توطئه ارائه می‌شود.

جزینی بر جلب مشارکت مردم در امر مبارزه تاکید کرد و گفت: اگر بخواهیم در مبارزه با مواد مخدر موفق شویم، باید مشارکت‌جویی کنیم که یکی از شاخصه‌های این مشارکت‌جویی در دل مردم رفتن و با آنان زندگی کردن است در این صورت در این امر موفق خواهیم شد.

انتهای پیام

کد N262089

وبگردی