آفتاب

ارتش یمن برای عملیات گسترده علیه القاعده، نیروهایش را در جنوب تقویت کرد

ارتش یمن برای عملیات گسترده علیه القاعده، نیروهایش را در جنوب تقویت کرد

تهران - ایرنا - نیروها و تجهیزات ارتش یمن در دو استان جنوبی این کشور برای انجام عملیات گسترده علیه عناصر القاعده تقویت شدند.

شبکه الجزیره روز یکشنبه اعلام کرد: صدها دستگاه تانک، زره پوش و نفربر ارتش یمن وارد استان شبوه شد. تقویت نیروهای ارتش در این استان با ارسال مقادیر زیادی سلاح و مهمات از جمله موشک های کاتیوشا همراه بود.

ارسال این تجهیزات نظامی به شبوه، مقدمه آغاز مرحله جدید عملیات نظامی ارتش برای پیگرد و سرکوب عناصر القاعده در استان های شبوه و ˈابین ˈ در جنوب یمن است. عملیات ارتش یمن در منطقه ای به وسعت بیش از 20 هزار کیلومتر مربع انجام می شود و این در حالی است که مسائل قبیله ای خاصی بر این منطقه حاکم است.

ارتش یمن اواخر هفته گذشته عملیات گسترده را برای سرکوب عناصر القاعده در دو استان نا آرام جنوب آغاز کرد که در جریان درگیری های سنگین تاکنون ده ها نفر از افراد دو طرف کشته یا زخمی شده اند.

منابع امنیتی و نظامی یمن در جنوب اعلام کردند در جدیدترین درگیری ها 5 عنصر القاعده کشته شدند که ˈابو اسلام الچچنیˈ یکی از رهبران اصلی القاعده در یمن هم در بین کشته ها بود.

با وجود گذشت چند روز از آغاز مرحله اول عملیات ارتش علیه القاعده، جزئیات زیادی در باره نبردهای طرفین اعلام نشده است.

گفته می شود افراد قبایل مستقر در شبوه مخالف آن هستند که این منطقه به صحنه درگیری ارتش و افراد مسلح تبدیل شود زیرا قبایل نسبت به تاثیرات و پیامدهای این درگیری ها بر استان خود بیمناک هستند. کمیته ای متشکل از شیوخ و بزرگان قبایل شبوه تشکیل شده تا با عناصر القاعده مذاکره کند. هدف از تشکیل این کمیته، اخراج عناصر خارجی و ملزم شدن افراد قبایل به خودداری از پناه دادن به عناصر بیگانه و جلوگیری از حمله به نیروهای یمنی است.

عناصر مسلح وابسته به القاعده طی چند سال گذشته، استان های جنوبی یمن را به مرکز تجمع نیروهای خود و انجام عملیات ضد دولتی تبدیل کرده اند.

شبکه المیادین هم به نقل از منابع آگاه در یمن اعلام کرد تعدادی از افراد ارتش یمن در پی انفجار خودروی بمب گذاری شده کشته یا زخمی شدند. این خودرو در برابر محل تجمع افراد ارتش در استان شبوه منفجر شد.

المیادین افزود در پی میانجیگری شیوخ قبایل در شبوه، افراد مسلح القاعده 8 نظامی یمنی را که یک هفته پیش ربوده بودند آزاد کردند.

خاورم 1491 *1446
کد N262011

وبگردی