آفتاب

زاکانی: گفته‌های روحانی درباره ممیزی خلاف نظر بنیانگذار انقلاب است

زاکانی: گفته‌های روحانی درباره ممیزی خلاف نظر بنیانگذار انقلاب است

علیرضا زاکانی گفته‌های حسن روحانی درباره ممیزی خلاف نظر بنیانگذار انقلاب دانست.

علیرضا زاکانی گفته‌های حسن روحانی درباره ممیزی خلاف نظر بنیانگذار انقلاب دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور امروز خود ضمن بزرگداشت روز معلم به بهانه برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران چند نکته را در این باره مطرح کرد و گفت: بزرگترین رویداد فرهنگی کشور یعنی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حال برگزاری است. کتاب را می‌توان بزرگترین کالای فرهنگی جمهوری اسلامی نامید؛ حوزه نشر در کشور ما که دارای فرهنگ و تمدنی عظیم و ارزش‌مدار است از دیرباز به عنوان ستون فقرات اشاعه فرهنگ شناخته شده بنابراین لازم است با مراقبت دائم و پیگیری حل مشکلات به آن شتاب بیشتری بخشید.

او ادامه داد: امروز طبق آمارهای رسمی از سوی وزیر فرهنگ بیش از 60 هزار عنوان کتاب جدید در سال منتشر می‌شود که خود افتخاری است؛ گرچه عناوین منتشر شده از لحاظ کمیت و کیفیت تا نقطه مطلوب فاصله بسیار دارد.

زاکانی با اشاره به سخنان رییس جمهور گفت: ایشان در دیدار فعالان حوزه نشر بیان کردند نباید ناشر نگران ممیزی و خود سانسوری ناشی از آن باشد. همچنین جناب آقای روحانی در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب با رد ممیزی کتب قبل از انتشار بیان نمودند" هیچ کس در ممیزی بالاتر از وجدان عمومی نیست آنها می‌دانند به استقبال چه کتابی بروند و چه کتابی را در انزوا قرار بدهند. صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند"، اما نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خلاف نظر رییس جمهور است.

او اضافه کرد: امام فرمودند نوشته‌هایی که می‌خواهند نوشته بشود یک یا چند نفری که یقین داری آدم‌هایی هستند که مستقیم هستند و در راه مسیر کشور هستند و وابستگی به هیچ جا ندارند نوشته‌ها را مطالعه کنند. درست دقت کنند در آن و بعد از اینکه دقت کردند در روزنامه‌ها و مجله نوشته شوند. اینطور نباشد که یک وقت بنویسند و منتشر شود بعد بفهمند که این نوشته‌ها برخلاف بوده است. این چیزی است که لازم است. باید کتابهایی که نوشته می‌شود و مطالبی که منتشر می‌شود درست توجه بشود و افراد مطلع که از مکتب‌ها اطلاع دارند و مسیرها را می‌دانند توجه بکنند کتابها را مطالعه کنند قبل از انتشار. این هم به صلاح خود شما و هم به صلاح ملت است. صحیفه امام جلد 13 صفحه 174.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی کشور را به کدامین جهت هدایت و مدیریت می‌کنید؟ امروز ماه‌ها است از دوره تبلیغات انتخابات گذشته است طبق قانون اساسی حضرت عالی قسم یاد کرده‌اید؛ چرا اینگونه برخلاف مصالح اسلام و ملت اعلام نظر می‌فرمایید؟ کسی در دنیا شک ندارد که غذای روح انسان نیز مانند غذای جسم او باید استانداردهای لازم را داشته باشد. اما متاسفانه مشاهده شده که قبل و بعد روی کار آمدن دولت جدید برخی تلاش کردند با ارائه آدرس‌های غلط، مسائل اصلی این حوزه را کنار زده و موضوعات فرعی مانند ممیزی را مشکل اصلی فرهنگی کشور جلوه دهند.

او ادامه داد: نظارت بر محتوای آثار که امروز پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است بر تمامی دستگاه‌ها خصوصا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لازم الاجرا است. بهتر است آقایان به جای خوش آمد عده‌ای خاص که معلوم است از کجا تغذیه می‌شوند بر طبل حذف ممیزی بکوبند بر طبق شعارهای که قبل دادند قانون را اجرا نموده و توجه خود را معطوف به جلوگیری از اعمال سلیقه در اجرای قانون کنند.

زاکانی گفت: آقایان بدانید و می‌دانید که در همه جای دنیا ممیزی هست؛ در همین کشورهایی که به غلط به کشورهای آزادی معروفند ممیزیی به شدیدترین شکل ممکن اجرا می‌شود. برای مثال چند صفحه از کتابی به نام درس‌های دیپلماسی که توسط یک دیپلمات با سابقه آمریکایی در سال 2006 در واشنگتن دی سی منتشر شده است از حذف یک جمله تا یک پارگراف به صورت صریح در این کتاب مشهود است. بحث آزادی بیان و شعار غرب، فرانسه و برخورد با کتابی که در سال 1995 در فرانسه منتشر شد و به خاطر ترویج احکام حجاب، وزیر این کشور در رسانه‌ها حاضر شد و اعلام کرد چون مخالفت با اصول لائسیته دارد ما آن را جمع کردیم بر همه آشکار و مشخص است. مخالفت و برخورد با عناصری که با هولوکاست حتی تحقیق می‌کنند معلوم و آشکار است.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی امروز با نام دبیرخانه شورای عالی امنیت منسوبان جنابعالی مانع از آزادی بیان و گفتن حداقلی از حقایق رخ داده در جامعه و در حوزه سیاست خارجی می‌شوند و به بهانه‌های مختلف حتی حق و حقوق نمایندگان مجلس را تهدید می‌نمایند. چرا نباید از فجایع رخ داده در قراردادهای نفتی به ویژه فساد نور چشمی‌های طلبکار امروز صحبت کرد؟ چرا درباره دل نگرانی‌هایی حساسیت برانگیز مذاکرات هسته‌ای، نمایندگان از اظهار نظر منع می‌شوند و یا بدتر در تحولات داخلی هسته‌ای به نظر من خیانت های آشکار و پنهان در داخل کشور پیگیری نمی‌شود و مسوولان مربوطه با قسم دروغ افکار عمومی را اقناع می‌نمایند.

زاکانی گفت که در آینده در این باره با ملت ایران سخن خواهم گفت، اما امیدوارم کار به سخن گفتن با ملت نکشد و دولت خود به اصلاح امور بپردازد.

انتهای پیام

کد N262006

وبگردی