آفتاب

تظاهرات جمهوری خواهان ایرلند شمالی در حمایت از جری آدامز

تظاهرات جمهوری خواهان ایرلند شمالی در حمایت از جری آدامز

صدها تن از حامیان "جری آدامز"، رهبر محبوس جمهوری خواهان در ایرلند شمالی در بلفاست دست به راهپیمایی زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تظاهرات پس از آن در بلفاست صورت گرفت که پلیس ایرلند شمالی جری آدامز، رهبر جمهوری‌خواهان را به اتهام قتل یک مادر بیوه در سال 1972، برای بازجویی دستگیر کرد.

هم‌زمان با افزایش تنش‌ها، حزب شین‌فین که جری آدامز نیز عضوی از آن است هشدار داد که حمایت خود از پلیس را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

دولت لندن اتهامات مربوط به دستگیری آدامز 65 ساله با انگیزه سیاسی را رد کرده است.

آدامز روز چهارشنبه خود را به پاسگاه پلیس معرفی کرد و برای بازجویی‌های بیشتر در ارتباط با پرونده قتل "جین مک کانویل"، زن بیوه و مادر 10 فرزند در سال 1972 بازداشت شد.

فرزندان این زن شاهد بودند که ارتش آزادی‌بخش ایرلند شمالی مادرشان را در حالی که فریاد می‌زد، به جاسوسی و خبرچینی متهم کرد. این زن بعداً‌ در حالی که گلوله‌ای از پشت به سرش اصابت کرده بود، پیدا شد.

سرویس پلیس ایرلند شمالی اعلام کرد: کارآگاهان تا یکشنبه شب مهلت بازجویی از آدامز را دادند چرا که ضرب‌الاجل‌های پیشین برای متهم یا آزاد کردن وی منقضی شده بود.

اعضای ارشد حزب شین فین گروهی از 400 تن از حامیان این مرد را گردهم آوردند تا در حمایت از وی دست به راهپیمایی اعتراضی بزنند.

معاون وزیر اول ایرلند شمالی در جمع راهپیمایان گفت: اتهامات منتشر شده در کتاب‌ها و روزنامه‌ها که سرویس پلیس ایرلند شمالی آن‌ها را ارایه کرده مبنی بر آن است که جری آدامز در دهه 1970 عضو ارتش آزادی‌بخش ایرلند شمالی بوده است.

عضو شورای شین فین نیز روز شنبه به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که حزب روابط خود را با پلیس ایرلند شمالی را مورد بازبینی قرار می‌دهد. دستگیری جری آدامز چند هفته پیش از انتخابات ملی و اروپایی رخ داده است.

حمایت جمهوری‌خواهان از سرویس پلیس ایرلند شمالی عامل اصلی بقای صلح در این بخش از بریتانیا محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N261835

وبگردی