آفتاب
در مجلس مطرح شد؛

یک سوم روستاهای کشور فاقد آب آشامیدنی هستند/ باید سند ملی آب تنظیم شود

یک سوم روستاهای کشور فاقد آب آشامیدنی هستند/ باید سند ملی آب تنظیم شود

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه یک سوم روستاهای کشور فاقد آب آشامیدنی هستند گفت: در وزارت نیرو برنامه های دقیقی برای حل چالش کمبود آب انجام نشده است و وزارتخانه باید کارهای اساسی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس پس از گزارش چیتچیان وزیر نیرو گفت: همه مردم و مسئولین می دانند که ما کشور نیمه خشکی هستیم و با این وضعیت باید کشور را اداره کنیم.

وی با بیان این که وزارت نیرو دو وظیفه اصلی در تولید و تامین برق و آب کشور دارد، گفت: علیرغم زحمات دولت های گذشته در زمینه تولید برق کارهای خوبی انجام شده است اما در مورد تامین آب چالش داریم و وظایفی که بر عهده این وزارتخانه است برای آن برنامه های دقیقی انجام نشده است.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی طبق آمار وزارت نیرو 420 میلیارد متر مکعب نزولات جوی در سال وجود دارد اما در کشور ما 100 میلیارد متر مکعب برای مصرف کشور استفاده می شود و دو تا سه برابر آن را از دست می دهیم.

این نماینده مجلس افزود: هر زمان با بحران آب روبرو می شویم بحث محدود کردن کشاورزی پیش می آید. این حرف غلطی است و ما باید برای جمعیت 150 میلیونی برنامه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی ادامه داد: در مناطقی از کشور که مشکل آب داریم صنایع آب بر برده ایم و مشکلات کشور را باید دست به دست هم دهیم تا حل شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث هدفمندی چیزی برای اصلاح وضعیت کشاورزی در نظر گرفته نشده است یادآور شد: باید بهره وری از آب را بالا ببریم و مساله آب بحران های جدی برای ما به وجود آورده و دعواهای استانی ایجاد کرده است.

رجایی با اشاره به جلسه اعضای کمیسیون کشاورزی با وزارت نیرو در سال گذشته گفت: 12 راهکار را برای کاهش مشکلات بحران آب فراهم کردیم و وزارت نیرو باید در این باره کارهای اصلی انجام دهد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: اکنون بیش از یک سوم روستاهای ما فاقد آب آشامیدنی هستند و نگاه وزارت نیرو به آب باید با اولویت آب شرب، کشاورزی، زیست محیطی و صنعت باشد اما اکنون عکس این است.

به گزارش مهر محمدخانی نماینده مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز پس از گزارش چیتچیان گفت: باید همه بخش ها با هم همکاری کنند تا سند ملی آب را بنویسیم و پس از تصویب این سند مورد تصویب هیات وزیران قرار گیرد و به عنوان یک سند غیرقابل تغییر باشد.

نماینده مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان این که در آینده در صنعت برق دچار بحران می شویم گفت: مسئولان علاوه بر دعوت مردم به کاهش مصرف باید اقدام های اساسی انجام دهند. نمی شود توسعه نیروگاهی داشته باشیم اما تلفات برق زیاد باشد.

وی تاکید کرد: با سیستم قیمت متوسط برق را نمی توان اقتصادی کرد و این روشی منسوخ شده است و اگر وضعیت به همین گونه پیش رود و تلفات برقی زیاد باشد در آینده با خاموشی های زیادی روبرو می شویم.

کد N261756

وبگردی