آفتاب
چیت چیان در صحن علنی مجلس:

کاهش 100 میلیارد متر مکعبی ذخایر سفره های آبی / تا دو ماه آینده 1168 مگاوات نیروگاه وارد مدار برقی کشور می شود

کاهش 100 میلیارد متر مکعبی ذخایر سفره های آبی / تا دو ماه آینده 1168 مگاوات نیروگاه وارد مدار برقی کشور می شود

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در یک سال گذشته کاهش ذخایر سفره های آبی کشور به 11 میلیارد متر مکعب رسیده است، گفت: در سالهای گذشته 100 میلیارد مترمکعب از ذخایر سفره های آبی کشور کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی حمید چیت چیان وزیر نیرو با حضور در صحن علنی مجلس به ارائه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در حوزه آب و برق پرداخت.

وی با اشاره به بازدید اخیر رهبری از صنعت آب و برق و مجموعه مپنا افزود: رضایت ایشان از فعالیت های این مجموعه و نیز رهنمودهای رهبری اراده همکاران این صنعت را در تداوم خدمتشان چندبرابر خواهد کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مسئله آب یک چالش اصلی در هزاره سوم برای تمام جهان است، ادامه داد: بر اساس گزارش های سازمان ملل در اجلاس جهانی مکزیک در سال 2006 بیشتر از 1.2 میلیارد نفر از جمعیت جهان از دسترسی به آب بهداشتی محروم بوده اند که پیش بینی شده در سال 2025 این رقم به 40 درصد جمعیت برسد.

چیت چیان با بیان اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: در نتیجه خشکسالی های پی در پی مجموعه منابع آب تجدیدپذیر کشور از 130 میلیارد متر مکعب به 120 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش 7 درصدی میزان بارش در کشور از حد متوسط افزود: میزان بارش در برخی استانها تا اندازه 45 درصد نسبت به متوسط بارش کاهش یافته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه مصرف آب در کشور 96 میلیارد متر مکعب است، تصریح کرد: برای این میزان مصرف 80 درصد از منابع تجدیدپذیر آب کشور را مصرف می کنیم در حالی که حد بحران آب استفاده 60 درصدی از منابع تجدیدپذیر است.

وی افز ود: در سالهای گذشته 100 میلیارد متر مکعب از ذخایر سفره های آبی کشور کاهش یافته که این رقم تنها در سال گذشته 11 میلیارد متر مکعب بوده است.

چیت چیان افزود: طی 10 سال گذشته میزان روان آب رودخانه ها در کشور به 46 درصد رسیده است که در هفت ماه اول سال آبی این میزان همواره باید 53 میلیارد متر مکعب می بود اما به 25 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه باید استفاده خود از منابع تجدیدپذیر را به 60 درصد کاهش دهیم و حداکثر 72 میلیارد متر مکعب را جایگزین مصرف کنونی 96 میلیارد متر مکعبی کنیم، گفت: برای این امر مدیریت مصرف آب و ارتقای بهره وری آن در بخش کشاورزی، مهار آبهایی که از کشور خارج می شود، جلوگیری از اتلاف آب در شبکه های آبرسانی،  بازچرخانی آب در صنعت، استفاده از آبهای نامتعارف، تجارت آب مجازی، اعمال قانون در مدیریت برداشت آب غیرمجاز، ایجاد تشکل های آب بران، ایجاد بازار آب در 609 دشت اقتصادی، مدیریت حوزه ای منابع آب، مدیریت کیفی منابع آب و بازنگری در مطالعات و اجرای سدها را در دستور کار قرار داده ایم.

وی با بیان اینکه مجموع سدهای احداث شده و در حال احداث 72 میلیارد متر مکعب آب را احصا می کنند، گفت: ما نیازمند بازنگری در احداث سدها هستیم. برخی سدها باید روش های دیگر استحصال آب را به کار گیرند.

وزیر نیرو گفت: 6 هزار و 500 روستا داریم که در طول سالیان گذشته فقط با تانکر به آنها آبرسانی شده است اما در بودجه 93 با توجه به این مسلئله ردیف مستقلی به صورت ملی برای آب روستاها در نظر گرفته شده است.

چیت چیان با اشاره به پروژه های آبی و فاضلابی در حال مطالعه و اجرایی کشور ادامه داد: 390 پروژه مطالعاتی آب شهری، 1900 پروژه اجرایی آب شهری، 350 پروژه مطالعاتی فاضلاب شهری، 510 پروژه اجرایی فاضلاب شهری، 910 مجتمع روستایی دارای پروژه اجرایی آب، 280 مجتمع روستایی دارای پروژه مطالعاتی آب، 7 مجتمع روستایی دارای پروژه اجرایی فاضلاب و 10 مجتمع روستایی دارای پروژه مطالعاتی فاضلاب در کشور داریم.

وی با اشاره به ضرورت فعال سازی بخش خصوصی در پروژه های آب و برق، گفت: قرارداد 76 پروژه فعال آب و فاضلاب شهرها را با بخش خصوصی بسته ایم که این بخش به طور فعال و با کیفیت بالا پروژه های آب و فاضلاب شهرها را انجام دهد.

چیت چیان خاطرنشان کرد: برای 840 طرحی که در بخش آب داریم بیش از 110 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد این وزارتخانه در بخش برق، گفت: ظرفیت اسمی نیروگاههای برق از 70 هزار مگاوات گذشته است، 30 میلیون مشترک در سراسر کشور داریم و با 7 کشور مبادله برق انجام می دهیم.

وی افزود: 11.7 میلیارد کیلووات ساعت برق در سال گذشته صادر و 3.7 کیلو وات ساعت برق وارد کرده ایم.

این عضو کابینه دولت خاطرنشان کرد: تا دو ماه آینده 1168 مگاوات برق وارد مدار و تا پایان سال 808 مگاوات برق وارد مدار خواهد شد.

کد N261657

وبگردی