آفتاب

اعتراض دانشجویان آمریکا نام کاندولیزا رایس را از لیست سخنرانی حذف کرد

اعتراض دانشجویان آمریکا نام کاندولیزا رایس را از لیست سخنرانی حذف کرد

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا به دنبال اعتراضات چند ماهه دانشجویان و هیات علمی در خصوص نقشش در جنگ عراق از مراسم سخنرانی جشن فارغ‌التحصیلی در دانشگاه «روتگرز» ایالت نیوجرسی حذف شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، کاندولیزا رایس، چهره سیاست خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش پس از سال 2001 تا 2005 میلادی به عنوان مشاور امنیت ملی و پس از آن به عنوان وزیر امور خارجه این کشور خدمت کرد. وی یکی از طرفداران جنگ در آستانه جنگ عراق در سال 2003 میلادی بود.

رایس در بیانیه‌اش گفت: حضورم در این جشن‌ها به یک "دردسر و مزاحمت" تبدیل شده است. من هدف این جشن فارغ‌التحصیلی را درک و از آن استقبال می‌کنم و به هیچ وجه نمی‌خواهم ارزش آن را پایین بیاورم.

انتخاب سوزان رایس از سوی رابرت بارچی، رئیس دانشگاه روتگرز در ماه فوریه اعتراضات دانشجویان و اساتید هیات علمی را به همراه داشت. گروهی از اعضای هیات علمی در فوریه سال جاری میلادی قطعنامه‌ای را تدوین و از این دانشگاه خواستند تا دعوت خود را پس بگیرد.

آن‌ها گفتند: رایس در اقدامات دولت بوش برای منحرف کردن مردم آمریکا درباره حضور تسلیحات کشتار جمعی در عراق نقش مهم و برجسته‌ای داشته است.

دانشجویان این دانشگاه آوریل سال جاری میلادی در مقابل ساختمان اداری پلاکاردهایی به دست داشتند که بر روی آن کاندولیزا رایس و دیگر مقام‌های دولت جورج بوش را به جرائم جنگی متهم کردند.

دولت جورج بوش پسر برای توجیه تصمیم خود در مورد شروع جنگ عراق اعلام کرد که دولت صدام، دیکتاتور سابق عراق تسلیحات کشتار جمعی در اختیار دارد. آمریکا و نیروهای متحد بعدها متوجه شدند که چنین زرادخانه‌هایی وجود نداشته است.

طرفداران این جنگ گفتند، اطلاعات موجود در آن زمان حاکی از آن بود که عراق تسلیحات ممنوع شده دارد و حتی تعدادی از کشورهایی که مخالف این جنگ بودند نیز با این ارزیابی موافق بودند.

کاندولیزا رایس در ادامه این بیانیه گفت: من از خدمت برای کشورم مفتخرم. من از باور آمریکا در مورد آزادی بیان و تبادل نظر دفاع کرده‌ام.

رایس قرار بود 18 مه سال جاری میلادی در استادیوم فوتبال روتگرز در نیوجرسی سخنرانی کند. این دانشگاه هنوز جایگزینی را اعلام نکرده است.

انتهای پیام

کد N261589

وبگردی