آفتاب

هند دلیل لغو روادید500 زایر پاکستانی را تدابیر امنیتی عنوان کرد

هند دلیل لغو روادید500 زایر پاکستانی را تدابیر امنیتی عنوان کرد

دهلی نو - ایرنا - دولت هند می گوید به 500 زائر پاکستانی که قصد سفر به این کشور را برای مراسم مذهبی داشته اند اجازه ورود نداده و علت آن را هم مسایل امنیتی ذکر کرده است.

به گزارش ایرنا، دولت هند پس از فراخوانده شدن معاون کمیساریای عالی این کشور در اسلام آباد، شنبه شب اعلام کرد که لغو روادید 500 زائر پاکستانی بدلیل تامین امنیت صورت گرفته است.

سیدˈاکبرالدینˈ سخنگوی وزارت امور خارجه هند در اظهاراتی لغو روادید این افراد را اقدامی احتیاط آمیز برای تامین امنیت آنان دانست و افزود: هند درحال برگزاری انتخابات سراسری است و دیدار چنین گروه بزرگی از زائران پاکستانی نیازمند هماهنگی های بیشتر از معمول است.

وی با اشاره به اینکه همه بخش های دولتی، از جمله مقام های راه آهن برای انتقال 500 زائر از ایستگاه راه آهن مرز اتاری به اجمیر و بازگرداندن آنها هماهنگ شده بودند گفت: تصمیم لغو سفر این زائران در آخرین لحظه اتخاذ شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هند در عین حال افزود: هند همواره ارتباط تمدنی و فرهنگی در طول مرزهای دو کشور را ستوده و بر اهمیت آن برای نسل های آینده تاکید کرده است.

این در حالیست که مقام های پاکستانی دیروز (شنبه ) ˈگوپال بقلایˈ معاون کمیساریای عالی هند در اسلام آباد را فراخواندند تا اعتراض دولت متبوع خود را نسبت به لغو روادید زائران پاکستانی اعلام کند.

زائران پاکستانی که روادید آنها لغو شده قصد شرکت در مراسم ˈعرس ˈ در اجمیر یکی از مراکز زیارتی مسلمانان در هند را داشتند. این مراسم امسال از اول تا 12 ماه می(11تا 21اردیبهشت) برپا می شود.

عرس جشنواره سالانه ای است که در بارگاه اجمیرشریف بمناسبت سالگرد درگذشت صوفی معین الدین چشتی برگزار می شود.

دیدار زائران پاکستان و هند از اماکن مقدس دو کشور بر اساس پروتکل دو جانبه ای که سال 1974 به امضا رسیده صورت می گیرد.

به دلیل برگزاری انتخابات مجلس عوام هند که از 18 فروردین شروع شده و تا 22 اردیبهشت ماه ادامه می یابد، تدابیر امنیتی در اکثر شهرهای این کشور بیشتر شده است.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N261416

وبگردی