آفتاب

آیین بزرگداشت ادبای پارسی زبان در مالزی برگزار شد

آیین بزرگداشت ادبای پارسی زبان در مالزی برگزار شد

کوالالامپور – ایرنا – آیین بزرگداشت ادبای پارسی زبان و شاعران بزرگ ایران زمین شنبه شب در کوالالامپور مالزی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین که با حضور علاقمندان به شعر و ادب پارسی در رایزنی فرهنگی ایران در کوالالامپور برگزار شد یاد خیام نیشابوری، فردوسی و شیخ اجل سعدی شیرازی شعرا و اندیشمندان ادبیات ایران گرامی داشته شد.

علی اکبر ضیایی رایزن فرهنگی ایران در این آیین با تبریک روز معلم و یادی از شهید مطهری و محمدرضا لطفی نوازنده صاحب نام موسیقی ایرانی، گفت اردیبهشت، ماه یادها در تاریخ فرهنگ و هنر ایران است. یاد سیمین دانشور، تا از آثار این شاعره و کتب آن بهره ببریم.

وی از علاقمندان به شعر و ادب پارسی در مالزی خواست با شرکت در این مجامع ادبی، شعر و ادبیات را گرامی بدارند و در راه حفظ فرهنگ ایرانی تلاش کنند.

رایزن فرهنگی ایران در مالزی همچنین خواستار استمرار این نشست های ادبی در خارج از کشور و همکاری ایرانیان و دوستداران ادبیات در مالزی با رایزنی به منظور پربارتر شدن این نشست ها شد.

دکتر امیر حسین ذکرگو استاد ایرانی دانشگاه اسلامی مالزی نیز در این نشست ادبی با اشاره به نام سه شاعر بزرگ ایران خیام، فردوسی و سعدی، گفت در فارسی واژه ادب با ادبیات ارتباط دارد و هر فنی که با ادبیات مکمل نشود هنر بی ادب است.

به اعتقاد وی، هنرمندانی که از ادبیات قوی بهره می برند در مقایسه با دیگر هنرمندان، هنر قدرتمندتری دارند.

وی گفت با بررسی فرهنگ ها و کشورهای مختلف در کمتر نقطه ای از جهان چنین فرهنگ و ادبیات غنی که در سرزمین پارس وجود داشته را می بینم و در این نقطه قله های رفیع ادبیات را شاهدیم.

این عضو فرهنگستان هنر و استاد هنرهای اسلامی و شرقی دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی، دلیل غلبه غرب بر جهان را نقش واضح غلبه زبان انگلیسی دانست و گفت که هندی ها قبل از غلبه و تسلط انگلیس ها به خط فارسی می نگاشتند و خط و زبان فارسی تا سرزمین چین نیز نفوذ کرده بود.

وی دلیل سیطره فارسی در این پهنای زمین را بار غنی این زبان و ادبیات پارسی دانست و گفت که این غنای ادبیات حیطه زیادی را در بر گرفته بود.

ذکرگو در ادامه با اشاره به نقش برجسته فردوسی به عنوان یک پدیده مهم و اتصال ایران قبل از اسلام و ایران اسلامی، گفت که این شاعربلند آوازه در دوره خود مورد هجوم بود و حال ردپای تاثیر این شاعر بزرگ را در اتفاقات پس از وی شاهد هستیم.

وی نقش رستم را به عنوان شخصیت فراملی و آرمانی در اشعار فردوسی مورد اشاره قرار داد و گفت که تمام تفکرات بدنبال این شخصیت هستند که با تلاش قهرمان شاهنامه می شود.

عضو فرهنگستان هنر ایران فردوسی را یکی از مودب ترین شعرای ایران دانست و گفت که فردوسی در اوج رجزخوانی های شاهنامه نیز به دشمن بی ادبی نمی کند و متین سخن می گوید.

وی گفت فردوسی در اشعار خود تاکید دارد باید سختی ها و خوشبختی را در کنار هم داشت و حال باید به داشتن چنین بزرگی در تاریخ ادبیات خود بنازیم و آن را بفهمیم.

وی همچنین سعدی را شاعری توصیف کرد که با نگاشتن گلستان بزرگ در سه ماه انسان را به حیرت وامی دارد.

در این آیین و شب شعر گوشه هایی از شاهنامه خوانی هنرمندان ایران به صورت کلیپ پخش شد و شعرای ایرانی در مالزی اشعار خود را ارایه کردند.

آساق**د.م**1611
کد N261357

وبگردی