آفتاب

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی: الکی دانشمندسازی نکنیم/ باید اجازه دهیم دولت فعلی کارش را انجام دهد

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی: الکی دانشمندسازی نکنیم/ باید اجازه دهیم دولت فعلی کارش را انجام دهد

مهر نوشت:

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سئوالی درباره اخراج برخی دانشمندان هسته‌ای از این سازمان گفت: دانشمند تعریف خاص خود را دارد. قبلا هم تذکر دادم که الکی دانشمندسازی نکنیم. هر کسی دکتری یا لیسانس داشته باشد دانشمند نیست. دانشمند تعریفی دارد که هر کسی در جامعه ما ارزشی دارد.

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در حاشیه همایش دلواپسیم در جمع خبرنگاران درباره برخی افراد اخراجی از سازمان انرژی اتمی و اینکه این افراد از دوستان احمدی روشن بوده‌اند، گفت: نباید مرتب بگوییم که این‌ها یاران احمدی روشن هستند می‌توانستند از نظر فکری نزدیک باشند اما دارای سابقه مدیریتی هستند.

وی با اشاره به اینکه اخراج برخی از این افراد، هیچ وقت رسانه‌ای نشد اظهار داشت: این عده افرادی هستند که اکنون در جای دیگر کشور خدمت می‌کنند و انرژی اتمی ظرفیت استفاده از این افراد را دیگر نداشت.

عباسی در پاسخ به این سئوال که چرا انرژی اتمی این ظرفیت را نداشت گفت: ظرفیتش نیست اگر داشت استفاده می‌کرد.

وی همچنین در این باره که گفته شده این افراد از مدیران بالادستی خود تبعیت نکردند بیان کرد: اصلا فرصت ندادند که این‌ها بخواهند کار کنند یا خیر.

عباسی در این باره که صالحی گفته است چندین بار با این عده صحبت کرده بیان کرد: هیچ صحبتی با این افراد نشده است. اصلا با آن‌هایی که رسانه‌ای نشدند صحبت نشد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا این افراد رسانه‌ای نشدند گفت: دولتی عوض شده، ظرفیت‌های دولت با ظرفیت‌های قبل متفاوت است. می‌توان با کلمات محترمانه حرف زد. ما مسئله ملی داریم و نباید درگیر این جور بحث‌ها شویم. باید اجازه دهیم دولت فعلی کارش را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا اصلا این بحث در رسانه‌ها منتشر شد گفت: چون افراطی عمل کردند. در مقابل خلع شتاب‌زده انتخاب‌های زودرس و نارس این تبعات وجود دارد. تیمی که برای انرژی اتمی انتخاب کردند باید مقداری صبر می‌کرد من زمانی که به جای دکتر صالحی این سمت را پذیرفتم تا چند ماه تغییری در سازمان نداشتیم، هیچ تنشی صورت نگرفت. تمام علائق و سلیقه‌های مختلف جناحی و تخصصی کار می‌کردند همه جذب شده بودند. ما شعار جذب حداکثری مقام معظم رهبری را جدی گرفتیم که بقیه جدی نگرفتند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این عده غیر از شش نفر هستند افزود: این شش نفر به خاطر اینکه یک سری نماینده‌های مجلس و جامعه حساس بودند یا دوستان احمدی روشن بودند بیشتر به رسانه‌ها رفتند. افراد دیگری که کنار گذاشته شدند مورد بحث قرار نگرفتند البته نمی‌توانم تعداد آن‌ها را بگویم.

عباسی در این باره که چرا از دوستان شهریاری و علیمحمدی در این میان خبری نبود و علیرغم تنها این دو فرد دانشمند هسته‌ای هستند خبری از آن‌ها در رسانه‌ها نیست، گفت: دانشمند تعریف خاص خود را دارد. قبلا هم تذکر دادم که الکی دانشمندسازی نکنیم. هر کسی دکتری یا لیسانس داشته باشد دانشمند نیست. دانشمند تعریفی دارد که هر کسی در جامعه ما ارزشی دارد.

وی ادامه داد: هر کسی که در دانشگاه شریف قبول می‌شود مثل احمدی روشن استعداد است. استعدادهای اول کشور در دانشگاه شریف قبول می‌شوند مواظب باشیم ارزش این‌ها را پائین نیاوریم. احمدی روشن فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا هر کسی که فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف بود دانشمند است گفت: شما معلوم نیست می‌خواهید چه نتیجه ای بگیرید من حوصله جواب دادن ندارم. می‌توانید بگویید به عبارتی آن‌ها که درسشان را درست تمام کرده‌اند دارای دانش هستند که دنیا آن‌ها را جذب خود می‌کند. پس معلوم است که افراد مایعی دارند دقت کنیم هر کسی که دکتری گرفت مثل من که دارم حتما دانشمند نیست.

عباسی در پاسخ به این سئوال که اکنون که در این همایش شرکت کرده دلواپس چیست؟ گفت: من دلواپسم که عاقب همه‌مان ختم به خیر شود. این دغدغه را دارم و می‌گویم همه به هم کمک کنیم جنجال نکنیم عده‌ای افراط نکنند که تفریط بدنبال داشته باشند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این همایش جنجال آفرینی نیست گفت: اتفاقا بگذارید جامعه آزاد باشد حرف بزنند انتقادکنند انتقاد باید به جا و به موقع باشد وقتی عده‌ای یک طرفه می‌روند و فکر می‌کنند عقل کل هستند و آن‌ها صاحب خرد جمعی هستند و سایرین را گروهبان خطاب می‌کنند نتیجه این چیزها می‌شود.

 

45503

کد N261114

وبگردی