آفتاب

نیویورک تایمز:دعوت واشنگتن از مرکل بی اعتمادی برلین را ترمیم نکرد

نیویورک تایمز:دعوت واشنگتن از مرکل بی اعتمادی برلین را ترمیم نکرد

تهران-ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه در گزارشی نوشت: سفرˈانگلا مرکلˈ صدراعظم آلمان به آمریکا نتوانست بی اعتمادی حاصل ازجاسوسی واشنگتن از مقامات برلین را بهبود بخشد.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، درحالی که صدر اعظم آلمان به دعوت رسمی ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا در سفری دو روزه از پنج شنبه وارد واشنگتن شده است؛ به نظر می رسد مهم ترین هدف واشنگتن از دعوت مرکل یعنی بهبود روابط در این سفر حاصل نشده باشد.

بر اساس این گزارش، اوباما رییس جمهوری آمریکا با هدف ترمیم روابط با آلمان روز جمعه در نشست خبری با مرکل وی را با لقب ˈیکی از صمیمی ترین دوستان من در عرصه جهانیˈ خواند اما مرکل کمی بعد به تندی در پاسخ به سوالی گفت : آلمان هنوز اختلافات زیادی با آمریکا بر سر شیوه های جاسوسی و نظارت دارد و بسیار زود است که به وضعیت سابق باز گردیم.

همچنین زمانی که از مرکل پرسیده شدˈآیا وی از شیوه واکنش کاخ سفید به ماجرای جاسوسی راضی است یا خیر؟ˈ، اوباما به سرعت به این سوال پاسخ داد و گفت: از حساسیت این موضوع در آلمان مطلع است.

وی افزود:ˈاین موضوع که بدانم افشاگری های ˈادوارد اسنودنˈ پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا تا چه میزان به روابط ما آسیب رسانده موجب ناراحتی شده استˈ.

این در حالی است که دو طرف قصد داشتند موضع مشترکی در برابر اقدامات روسیه در اوکراین اتخاذ کنند. آنان ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه را با تحریم های جدید تهدید کردند.

مرکل که پاییز گذشته و بعد از آشکار شدن جاسوسی آمریکا از آلمان گفته بود ˈجاسوسی از دوستان قابل پذیرش نیست و آمریکا به اعتماد دو کشور آسیب رسانده استˈ، در نشست خبری با اوباما گفت: هنوز مسائلی وجود دارد که باید آنها را بررسی کنیم، یک مساله باقیمانده میزان جاسوسی ها است.

اوباما نیز به نوبه خود به تلاش های دولت برای احترام به حریم خصوصی حتی برای غیرآمریکایی ها گفت: ما راه طولانی را برای از بین بردن فاصله ها پیموده ایم، اما همانطور که مرکل نیز اشاره کرد هنوز اختلافاتی وجود دارد که باید حل کنیم.

تقریبا یک سال بعد از اولین افشای روش های آژانس امنیت ملی آمریکا در داخل و خارج از کشور، این آژانس تنها تغییرات جزئی را در دستور کار خود قرار داده است. محدودیت های تازه شامل این می شود که آژانس چه اطلاعاتی را از آمریکایی ها می تواند جمع آوری کند و کاخ سفید بیشتر بر جاسوسی از تلفن های همراه سران کشورهای خارجی نظارت می کند.

عمق اختلافات دو طرف زمانی آشکار شد که آمریکا و آلمان نتوانستند در مورد توافق نامه گسترده تبادل اطلاعات اختلاف نظرها را کاهش دهند. دو طرف حتی در این مورد توافق نکردند که مذاکرات به چه شکل باید آغاز شود. ضمن آنکه اوباما صراحتا به این موضوع اشاره کرد که آمریکا هرگز به آلمان پیشنهاد توافقی برای جاسوسی نکردن دو طرف ارائه نداده است.

به گفته مقامات دولتی، آلمان ها اصرار دارند که آمریکا به هیچ وجه در خاک آلمان از جمله داخل سفارت خانه اش در برلین جاسوسی نکند در حالیکه آمریکا این موضوع را با دیگر متحدانش نپذیرفته است.

مرکل بدون اشاره مستقیم به مذاکرات گفت: بحث ها نشان داد مذاکره بین آمریکا و آلمان به زمان بیشتری نیاز دارد و نه تنها در سطح دولت ها بلکه بین نمایندگان مجلس و مردم نیز باید انجام شود.

یک مقام آمریکایی گفت دو طرف در دیدارهای خصوصی خود در روز جمعه، بیشتر وقت را به گفت وگو در مورد بحران اوکراین و هماهنگ کردن واکنش به این امر گذراندند.

نیویورک تایمز افزود: همچنین یافته های همه پرسی که روز گذشته منتشر شد، نشان داد بیش از نیمی از مردم آلمان از عملکرد اوباما مایوس شده اند. این نظرسنجی که به سفارش روزنامه آلمانی ˈبیلدˈ انجام شده است، نشان می دهد از هر دو آلمانی، یک نفر از عملکرد باراک اوباما ناراضی است و میزان محبوبیت اوباما نزد مردم آلمان به شدت کاهش یافته است.

اروپام**9157**1485** 1064
کد N260711

وبگردی