آفتاب

کری اقدام در جهت تضمین دموکراسی در آفریقا را خواستار شد

کری اقدام در جهت تضمین دموکراسی در آفریقا را خواستار شد

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا آماده کمک به ارتقای روابط با آفریقاست اما تمام کشورها در سراسر جهان باید گام‌های راسخ برای تضمین امنیت و دموکراسی برای مردم خود بردارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سخنرانی برای اعضای "شبکه رهبری جوان آفریقا و نیروهای دیپلماتیک" در آدیس بابا، پایتخت اتیوپی به بحران‌ها در نیجریه، سودان جنوبی، سومالی و جمهوری آفریقای مرکزی اشاره و به ساکنان رهبران قاره‌ سیاه، تاکید کرد تا برای توسعه اقتصادی و ثبات در این قاره تلاش کنند.

وی همچنین خواستار گسترش و افزایش سرمایه گذاری در آفریقا شد و اذعان داشت که شرکت‌های بزرگ آمریکا چون آی.بی.ام، مایکروسافت و گوگل آماده اختصاص بیش از 100 میلیون دلار در انجام پروژه‌های مختلف در سراسر آفریقا هستند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: این لحظه فرصتی است برای تمام ساکنان قاره سیاه. این لحظه تصمیم‌گیری است. آفریقا منبع منابع طبیعی، ظرفیت‌های مختلف و توسعه اقتصادی است و ایالات متحده یک شریک خاص برای تمام کشورهای قاره سیاه است.

جان کری در ادامه گفت: در سه سال آتی، 37 کشور از 54 کشور آفریقایی انتخابات ملی با حضور میلیونی رای‌دهندگان برگزار خواهند کرد. من از آفریقایی‌ها می‌خواهم تا با فساد در سیاست که اتحادیه آفریقا می‌گوید هزینه چند 10 میلیارد دلاری دارد، مقابله کنند. این پول را می‌توان در ساخت مدارس و بیمارستان‌های جدید، جاده‌ها و پل‌های نو، خطوط لوله گاز و نفت جدید خرج کرد. این مسئولیت مردم آفریقاست که از دولت‌هایشان بخواهند تا این پول‌ها را در مسیر درست خرج کنند نه آنکه این مبالغ به جیب افراد معدودی واریز شود.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: مقابله با فساد باعث توازن بیشتر در فعالیت‌های دولت می‌شود. من هشدار می‌دهم که تلاش برای ایجاد یک آفریقای جدید نباید باعث کنار گذاشتن مساله ایجاد یک آفریقای ایمن‌تر شود. در بسیاری از بخش‌های این قاره فقدان امنیت، تهدید به بروز خشونت، بروز جنگ‌های داخلی و از بین رفتن یکپارچگی و شرافت وجود دارد. تفرقه افکنی‌های گذشته به این آسانی‌ها از میان برداشته نمی‌شود اما نباید اجازه دهیم تا این جدایی‌ها و تفرقه‌ها به آینده نفوذ کند.

انتهای پیام

کد N260632

وبگردی