آفتاب

محققان محلاتی رنگ ماهی زینتی را با مکمل غذایی تغییر می دهند

محققان محلاتی رنگ ماهی زینتی را با مکمل غذایی تغییر می دهند

خمین - ایرنا - رییس ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی شهرستان محلات، از اجرای طرح تحقیقاتی، تغییر رنگ ماهیان زینتی با استفاده از مکمل غذایی در ایستگاه تحقیقاتی جنوب استان مرکزی خبر داد.

ˈمهدی رضاییˈ روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این پروژه تحقیقاتی، دو کارشناس این مرکز ملی پس از سه ماه کار مطالعاتی، مکمل غذایی را تهیه و تحقیق برروی 680 ماهی از انواع ˈگرین ترورˈ و ˈسوروم ˈ را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه نتایج مطالعات شش ماه آینده مشخص خواهد شد، اظهار داشت: این پروژه منحصر به فرد با همکاری بخش خصوصی و با سرمایه 80 میلیون ریالی درحال انجام است.

وی با یادآوری اینکه محققان کشورمان بر روی رنگ و رشد ماهی به تفکیک، مطالعات و عملیات اجرایی انجام داده اند، گفت: اما این پروژه بر روی رنگ و رشد ماهی زینتی به طور همزمان درایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی محلات در حال انجام است.

رییس ایستگاه ملی تحقیقات ماهیان زینتی شهرستان محلات افزود: ماهی زینتی طی دوماه رشد وارد بازار مصرف می شود که با استفاده از این نوع مکمل غذایی، طول دوره به دو ماه کاهش می یابد.

رضایی گفت: هر ماهی یک ژنوم رنگ دارد که فعال شدن این ژنوم، به تغذیه در دوران رشد بستگی مستقیم دارد و محققان با استفاده از این ویژگی بر روی تغییر رنگ ماهی تحقیق می کنند.

وی با تاکید بر اینکه منطقه محلات رتبه اول در تنوع گونه های ماهیان زینتی در کشور را دارد افزود: این شهرستان در میزان تولید ماهیان زینتی تولید رتبه دوم را در کشور دارد.

سال گذشته ،هفت میلیون و 211 هزار قطعه ماهی زینتی در محلات تولید شد که 152 هزار قطعه آن به خارج کشور صادر شد.ک/3

2482/555 /1596
کد N260402

وبگردی