آفتاب

وزیر خارجه هلند: بحران اوکراین به ایران می‌گوید که باید سلاح هسته‌ای داشته باشد

وزیر خارجه هلند: بحران اوکراین به ایران می‌گوید که باید سلاح هسته‌ای داشته باشد

وزیر امور خارجه هلند در سفر اخیر خود به کانادا بدون توجه به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران گفت که بحران کنونی اوکراین برای کشورهایی مانند ایران حاوی این پیغام است که آن‌ها باید سلاح هسته‌ای داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرانس تیمرمنز، وزیر امور خارجه هلند در اوتاوا پایتخت کانادا اظهار کرد: با توجه به بحران کنونی اوکراین دلیل منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تضعیف شده و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه موجب نابودی آن شده است.

براساس گزارش خبرگزاری کانادا، تیمرمنز در گفت‌وگو با جمعی از دیپلمات‌ها در اوتاوا و در پاسخ به سوالات کارشناسان سیاست خارجی و مقامات دولتی گفت: اوکراین طبق توافق‌نامه سال 1994 در ازای این که به روسیه، انگیس و آمریکا به تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارند، تمام سلاح‌های هسته‌ای خود را معدوم کرد. در این میان روسیه شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد و اکنون طرفداران روسیه تلاش می‌کنند کنترل شهرهای شرق اوکراین را به دست بگیرند.

وزیر امور خارجه هلند ادامه داد: تنها تصور کنید که این اتفاق برای ایران حامل چه پیغامی است؛ اگر شما از دستیابی به سلاح هسته‌ای دست بردارید،‌ برای همیشه در اختیار کسانی خواهید بود که از این سلاح‌ها برخوردارند.

مقامات ایران همواره اعلام کرده‌اند که تسلیحات هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی این کشور ندارند و برنامه هسته‌ای را صرفا برای اهداف صلح‌آمیز ادامه می‌دهد.

او افزود: این یک پیام بسیار وحشتناک است شما در این سال‌ها شاهد عملکرد کره شمالی بوده‌اید. محققان آمریکا به تازگی نشانه‌هایی از افزایش فعالیت در سایت آزمایش هسته‌ای کره شمالی پیدا کرده‌اند و هم‌چنین کره جنوبی نیز هشدار داده است که همسایه شمالی‌اش قصد انجام چهارمین آزمایش هسته‌ای خود را دارد.

در حال حاضر این امیدواری وجود دارد که مذاکرات میان تهران و کشورهای عضو گروه 1+5 به یک توافق تاریخی تا پایان مدت زمان شش ماهه این کشورها که در توافق‌ اولیه‌شان آمده است، دست یابند.

تیمرمنز تاکید کرد: اما بحران اوکراین حامل پیغامی کاملا متفاوت برای ایران است.

وی در سخنانش از کانادا، هلند و دیگر کشورها خواست تا برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تلاش کنند چون به عنوان مثال زمانی که ایران سلاح‌ هسته‌ای داشته باشد کشورهای منطقه‌ حاضر نیستند تحت اختیار این کشور باشند و تلاش می‌کنند که خود نیز به سلاح هسته‌ای دست یابند و این عواقب بسیار زیادی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه هلند هم‌چنین متذکر شد: من نمی‌گویم که ایران باید سلاح هسته‌ای داشته باشد بلکه خواستار جهانی عاری از سلاح هسته‌ای هستم.

وی علاوه بر این از دیپلمات‌های غربی خواست تا به مساله اوکراین توجه کنند و همانند زمان جنگ سرد نیندیشند.

انتهای پیام

کد N260251

وبگردی