آفتاب

روسیه خواستار تحقیقات بین المللی در مورد آتش سوزی اودسا شد

روسیه خواستار تحقیقات بین المللی در مورد آتش سوزی اودسا شد

مسکو- ایرنا- آلکساندر تورشین معاون شورای فدراسیون (مجلس علیای پارلمان روسیه) خواستار تحقیقات بین المللی در مورد حادثه خونین آتش سوزی در بندر اودسا شد که توسط افراط گرایان برپا و در جریان آن دهها نفر کشته و مجروح شدند.

به گزارش ایرنا، تورشین روز شنبه به خبرگزاری روسی اینترفاکس گفت: آنچه که در شهر اودسا رخ داد جنایت رژیم اوکراین علیه مردم این کشور و جنایت ضدبشری بود.

وی افزود: باید کمیسیون مستقلی تشکیل و نمایندگانی از کشورهایی که درگیر مناقشه اوکراین نشده اند در قالب آن به تحقیق در مورد این حادثه بپردازند.

تورشین گفت: علاوه بر آن باید مجازات هایی علیه سران خودخوانده اوکراین اعمال شود.

روز جمعه صدها نفر از روسهای مخالف حکومت اوکراین با ملی گرایان تندرو، هواداران حکومت اوکراین و طرفداران یک تیم فوتبال در اودسا درگیر شده و روسها به ساختمان اتحادیه کارگری پناه بردند اما افراط گرایان این ساختمان را به آتش کشیده و 38 نفر از افراد محبوس در آن کشته و 50 نفر دیگر مصدوم شدند.

در مجموع در درگیریهای روز گذشته اودسا 42 نفر کشته و بیش از 170 نفر مصدوم و روانه بیمارستان شدند. در اودسا در این ارتباط سه روز عزای عمومی اعلام شده است.

وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) همچنین با انتشار بیانیه ای حکومت اوکراین را مسئول قتل دهها نفر در حادثه اودسا خواند و آن را محکوم کرد.

در این بیانیه اضافه شده است: حادثه اودسا یکی دیگر از اقدامات تبهکارانه و غیرمسئولانه رژیم حاکم بر کی یف است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: مسئولیت این جنایت هولناک بر عهده رژیم اوکراین است که از جنبش افراط گرای جناح راست حمایت می کند.

در بیانیه آمده است: جناح راست به ترور طرفداران فدرالی شدن حکومت اوکراین می پردازد و حمایت از این گروه نشانگر ماهیت ضدملی رژیم حاکم در کی یف است. تراژدی اودسا یک بار دیگر نشان داد که مقامهای اوکراینی از طریق ایجاد رعب و وحشت و بکارگیری زور اقدام می کنند که هیچ وجه مشترکی با تعهدهای آن در توافقنامه 17 آوریل ژنو ندارد.

اروپام/2242**۵۱۸** 1337
کد N260156

وبگردی