آفتاب

رهبر اپوزیسیون تایلند خواستار تعویق انتخابات شد

رهبر اپوزیسیون تایلند خواستار تعویق انتخابات شد

رهبر اپوزیسیون تایلند خواستار تعویق پنج یا شش ماهه در برگزاری انتخابات این کشور شد که قرار است در ماه ژوئیه برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آبهیسیت وجاجیوا، رهبر اپوزیسیون تایلند خواستار تعویق پنج تا شش ماهه در برگزاری انتخابات این کشور شد تا زمان کافی برای اجرای اصلاحاتی که هدف آن‌ها پایان دادن به بحران سیاسی تایلند است، وجود داشته باشد.

کمیسیون انتخابات تایلند و یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر این کشور روز چهارشنبه به توافق رسیدند تا یک انتخابات عمومی در تاریخ 20 ژوئیه برگزار کنند. اما معترضان ضد دولتی که برگزاری انتخابات پیشین در ماه فوریه را با مشکل رو به رو کرده بودند اعلام کردند که ابتدا خواستار اجرای اصلاحات هستند.

آبهیسیت، نخست وزیر سابق تایلند از 24 آوریل تلاش‌های خود برای میانجی‌گری بین طرف‌های درگیر را آغاز کرده بود.

وی همچنین علاوه بر به تعویق افتادن انتخابات خواستار این شد که یک دولت موقت بی‌طرف که اختیارات محدود داشته باشد تا آن زمان تایلند را اداره کند.

آبهیسیت در این خصوص تصریح کرد: من از ابتدا گفتم که هیچ یک از طرف‌ها صد درصد از پیشنهاد من نفع نمی‌برند اما در این صورت دولت شاهد انتخابات خواهد بود. مردم نیز رای خواهند داد و معترضان نیز شاهد دولتی بی‌طرف خواهند بود.

وی همچنین گفت که خود عضو کمیته اصلاحات نخواهد شد و اینکه هیچ سیاستمداری نباید در آن حضور داشته باشد.

آبهیسیت در ادامه از یینگلاک شیناواترا پرسید: آیا پیشنهاد من هیچ آسیبی به تایلند می‌زند؟

آبهیسیت که در سال 2010 نخست وزیر تایلند بود برای پایان دادن به اعتراضات حامیان تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق و برادر یینگلاک از ارتش استفاده کرد. وی همچنین سال گذشته میلادی از اعتراضات حمایت کرده و حزب دموکرات او انتخابات عمومی ماه فوریه را تحریم کرد.

این در حالی است که سوتهپ تائوگسوبان، رهبرمعترضان تایلند هیچ تمایلی برای مصالحه با دولت از خود نشان نداده و اعلام کرد که تا کناره گیری یینگلاک از قدرت به مبارزه خود ادامه می‌دهد.

حامیان سوتهپ اعلام کردند که در تاریخ پنج مه یک تجمع بزرگ در بانکوک برگزار خواهند کرد. این در حالی است که پیراهن قرمزها نیز قصد دارند در تاریخ 10 مه در حومه بانکوک تجمع کنند.

انتهای پیام

کد N259782

وبگردی