آفتاب

وزیر خارجه لبنان داروی بیماری سیاسی این کشور را تجویز کرد

وزیر خارجه لبنان داروی بیماری سیاسی این کشور را تجویز کرد

بیروت - ایرنا - « جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان داروی بیماری سیاسی این کشور بویژه در انتخابات ریاست جمهوری را تجویز کرد و گفت که لبنان تنها با « توافق و تفاهم» گروه های سیاسی از مهلکه سیاسی جان سالم بدر خواهد برد.

به گزارش ایرنا، جبران باسیل با اشاره به دیدار اخیرش با « سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل در پاریس افزود: اگر گفت وگوها با حریری موفقیت آمیز باشد، امید به نجات لبنان زیاد می شود.

وی که داماد ژنرال « میشل عون» رییس حزب جریان آزاد ملی و رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان و از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری این کشور است، به نمایندگی از ژنرال با سعد حریری دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر خارجه لبنان که جمعه شب با شبکه المیادین گفت وگو می کرد، درعین حال گفت که اگر مذاکراتش با حریری به شکست انجامد ، وضع لبنان بدتر خواهد شد.

باسیل افزود: این مذاکرات در خصوص موضوع ریاست جمهوری است و امیدوارم که قبل از 25 ماه مه (4 خرداد) به پایان برسد.

پیش از دیدار باسیل و حریری در پاریس ، ژنرال عون نیز با رییس حزب جریان المستقبل در رم پایتخت ایتالیا دیدار و گفت وگو کرده بود.

وزیر خارجه لبنان به نگرانی های ژنرال عون اشاره کرد و گفت که « ما برای رسیدن به تفاهم و توافق تلاش می کنیم تا از شکست فاصله بگیریم».

جبران باسیل با بیان اینکه « هدف ما فقط رسیدن به کرسی ریاست جمهوری نیست و بیشتر برای بهبود اوضاع لبنان تلاش می کنیم»، گفت: ژنرال عون به عناوین سیاسی نیاز ندارد و معتقد است که مسئولیت ها قبل از آنکه انسان را بزرگ کنند،کوچک می کنند و از آنجا که انتظارها از وی زیاد است اگر نتواند آنها را محقق کند به نفعش نخواهد بود بنابر ما شروطی داریم و این شروط برای موفقیت رییس جمهوری آینده است نه اینکه چه کسی رییس جمهوری باشد.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو بر ضرورت انحلال مجلس کنونی لبنان و تشکیل مجلسی جدید تاکید کرد وهمچنین گفت که « خلاء سیاسی» در لبنان ،« سمی کشنده» برای لبنان خواهد بود.

وزیر خارجه لبنان گفت » براین اساس انتخاب رییس جمهوری لبنان در موعد مقرر ، تشکیل دولت جدید و تصویب قانون جدید انتخابات ضروری است .

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص ویژگی های رییس جمهوری آینده لبنان گفت: تفاهم با دیگران و ایجاد همگرایی در لبنان ، ارائه طرح ها و برنامه هایی جامع که همه را قانع کند و همه احساس کنند اعم از شیعه ، سنی و مسیحی که ریس جمهوری لبنان از آن آنهاست.

نخستین جلسه پارلمان لبنان هفته گذشته با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.

در این جلسه «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ونامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.

جلسه دوم پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید که قرار بود دیروز (چهارشنبه) برگزار شود، به دلیل به حد نصاب نرسیدن ( حضور 86 نماینده از مجموع 128 نماینده) تشکیل نشد و تنها 76 نماینده وارد صحن مجلس شدند.

« نبیه بری» رییس مجلس لبنان چهارشنبه این هفته را زمان تشکیل سومین جلسه برای انتخاب رییس جمهوری لبنان تعیین و اعلام کرده است.

بر اساس اعلام رییس مجلس لبنان، جلسات دوم و به بعد با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت، در جلسات بعدی هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

نمایندگان لبنان تا چهارم خرداد ماه فرصت دارند تا رییس جمهوری جدید این کشور را انتخاب کنند.

چنانچه تا این زمان موفق به انتخاب رییس جمهوری نشوند دو راه پیش روی لبنان قرار می گیرد، یا تمدید دوره ریاست جمهوری کنونی و یا ورود لبنان به مرحله خطرناک سیاسی که در این مرحله همه امور کشور برعهده دولت قرار می گیرد.

ناظران معتقدند که تمدید دوره ریاست جمهوری « میشل سلیمان» رییس جمهوری کنونی به دلیل مخالفت های گسترده گروه 8 مارس و 14 مارس و همچنین « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان تقریبا محال به نظر می رسد.

خاورم ** 1324**1586
کد N259712

وبگردی