آفتاب

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: برای به سرانجام رساندن مذاکرات متعهدیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: برای به سرانجام رساندن مذاکرات متعهدیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به یادداشت اخیر وزیر امور خارجه کشورمان در نشریه فارین افرز که در آن نسبت به مذاکرات ابراز خوش‌بینی کرده بود گفت که هیچ کس نمی‌داند که بتوان به توافق نهایی دست پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری هفتگی خود تاکید کرد که همه مذاکره‌کنندگان اکنون بر سر میز مذاکره هستند و با حسن نیت به کار خود ادامه می‌دهند. ما موظفیم که این کار را انجام دهیم. آیا این بدین معنی است که ما به نتیجه می‌رسیم؟

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به تازگی در یادداشتی در نشریه فارین افرز با موضوع سیاست خارجی دولت روحانی ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات با سرعت غیرقابل انتظاری در حال پیشروی است و پیش‌بینی کرده بود که راه‌حلی سریع برای این بحران غیرضروری به دست خواهد آمد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، ماری هارف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا وی نیز احساس امیدواری در این زمینه دارد یا خیر پاسخ داد: من فکر می‌کنم ما در احساس واقع‌بینانه اشتراک نظر داریم. اما آنچه من پیشتر گفتم این است که همه ما اکنون با حسن نیت بر سر میز مذاکره هستیم.

وی ادامه داد: ما معتقد هستیم که این توافق صورت گیرد ولی آیا این به معنی این است که این اتفاق خواهد افتاد؟ من نمی‌دانم. آیا همه ما قادر خواهیم بود تصمیمات دشواری که باید بگیریم را اتخاذ کنیم؟ من نمی‌دانم. من فکر نمی‌کنم در حال حاضر هیچ یک از ما بتواند با اطمینان چنین چیزی بگوید.

وی ادامه داد: اما واقعیت این است که ما به شکلی بسیار جدی و واقعی در مورد جزئیات بحث و گفت‌وگو می‌کنیم که پیش از این هیچ‌گاه تا این سطح در مورد آنها صحبت نکرده بودیم .این بهترین فرصتی است که ما تاکنون به دست آورده‌ایم تا بتوانیم از طریق دیپلماتیک این مساله را حل کنیم.

هارف همچنین بیان کرد: ما در مورد این شانس که می‌توانیم به نتیجه برسیم خوش‌بین هستیم. شما شنیده‌اید که رییس‌جمهور شانس این کار را 50 50 دانسته بود. اما ما با آگاهی از اینکه این بهترین و موثرترین فرصت برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است وارد مذاکره شده‌ایم و متعهدیم که این کار را به سرانجام برسانیم.

به گزارش ایسنا، ایران و گروه 1+5 در نوامبر سال گذشته به توافق اولیه دست یافتند که بر اساس آن ایران متعهد شد در ازای کاهش برخی از تحریم‌های اقتصادی غرب، بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حالت تعلیق در آورد.

این کشورها متعهد شدند که طی شش ماه و در جریان انجام مذاکرات در این زمینه به توافق جامع نهایی دست یابند.

دور بعدی مذاکرات قرار است 23 اردیبهشت در وین برگزار شود.

انتهای پیام

کد N259572

وبگردی