آفتاب

تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری مصر امروز آغاز می شود

تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری مصر امروز آغاز می شود

تهران – ایرنا - فرصت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری مصر از امروز (شنبه) آغاز می شود و تا 20 روز دیگر ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ˈفرانسهˈ در گزارشی با این موضوع نوشت: انتظار می رود در این انتخابات ˈعبدالفتاح السیسیˈ وزیر دفاع سابق این کشور پیروز میدان شود.

ارتش مصر در ژوییه (تیر ماه) گذشته ، ˈمحمد مرسیˈ نخستین رییس جمهوری منتخب این کشور را از قدرت برکنار کرد.

ˈحمدین صباحیˈ تنها رقیب مرسی در این رقابت ها است که در انتخابات سال 2012 که طی آن مرسی به قدرت رسید، در رتبه سوم قرار گرفت.

صباحی می گوید نماینده آرمان های قیام مردمی سال 2011 است که باعث شد حکومت ˈحسنی مبارکˈ دیکتاتور سابق مصر سرنگون شود.

اما در شرایطی که سه سال از این انقلاب می گذرد، بسیاری از رای دهندگان چشمشان به دست سیسی حاکم خودخوانده کنونی مصر است تا ثبات و آرامش را بار دیگر به کشورشان بازگرداند.

سیسی که حامیان اسلامگرای اخوان المسلمین و مرسی مخالفش هستند، وعده داده است که به حملات شبه نظامیان پایان خواهد داد.

حملات تروریستی روز گذشته (جمعه) گروه های شبه نظامی به کشته شدن یک نیروی پلیس در قاهره (پایتخت مصر) و یک سرباز در شبه جزیره سینا منجر شد.

در صورت پیروزی سیسی، حکومت نظامیان مصری را که فقط دوره یک ساله ریاست جمهوری مرسی توانست در آن وقفه ایجاد کند، بار دیگر ادامه می یابد .

در صورت روی کار آمدن سیسی و به رغم تشدید سرکوب های اخیر علیه اسلام گرایان مصر که طی دهه های گذشته بی سابقه بوده است، انتظار می رود اعتراض های گروه اخوان المسلمین که مرسی عضو آن است و نیز حملات شبه نظامیان افزایش یابد.

در نتیجه این سرکوب ها دست کم یک هزار و 400 نفر که بیشترشان را اسلام گرایان تشکیل می دهند کشته شده اند. تنها در تاریخ 14 آگوست 2013 (23 مرداد 1392) صدها نفر از این افراد جان خود را از دست داده و هزاران نفر بازداشت و محاکمه شده اند.

بر اساس این گزارش ، حتی فعالان و گروه های سکولار مصر نیز که از سرنگونی حکومت مرسی استقبال کردند، از این سرکوب ها در امان نمانده اند.

هفته گذشته، دادگاهی در مصر فعالیت های ˈجنبش 6 آوریلˈ را که زمینه ساز شورش علیه حکومت حسنی مبارک بود، ممنوع کرد. ˈاحمد ماهرˈ رهبر این حزب هم اکنون به اتهام برگزاری اعتراض بدون مجوز، در حبس به سر می برد.

دادگاه دیگری در همان روز، 683 نفر از جمله ˈمحمد بدیعˈ رهبر گروه اخوان المسلمین را به اتهام شورش های خشونت آمیز در ماه آگوست (تیر/مرداد) به اعدام محکوم کرد.

این حکم که جدیدترین مورد مربوط به محاکمه های دسته جمعی اسلام گرایان مصر به شمار می رود، انتقادهای بین المللی و وحشت مخالفان و حامیان حقوق بشر را در این کشور به همراه داشت.

با این حال، بسیاری از رسانه های مصری که عمدتا مخالف اسلام گرایان هستند از این حکم استقبال کردند.

دولت موقت و انبوهی از رسانه ها مصر، اخوان المسلمین را گروهی تروریستی و مسوول بخش زیادی از حملاتی معرفی کرده اند که از زمان برکناری مرسی از قدرت صورت گرفته است. طی این حملات در حدود 500 نیروی امنیتی مصر کشته شده اند.

بسیاری از مردم مصر بیش از هر مساله دیگری به دنبال بازگشت نظم و ثبات و ترمیم اقتصاد آسیب دیده کشورشان هستند. صنعت گردشگری و نیز سرمایه گذاری های خارجی مصر طی سال های اخیر افت شدیدی را شاهد بوده است.

بر اساس این گزارش، چنانچه سیسی که وعده نجات اقتصاد مصر را داده است، برنده میدان رقابت های ریاست جمهوری باشد، نظام یارانه ها را که در نتیجه آن بهای برخی اقلام غذایی و گاز به شدت پایین مانده بود، حذف خواهد کرد.

افزایش هزینه ها و نرخ تورم، که از تبعات این اقدام خواهد بود، می تواند ناآرامی های بیشتر را در مصر به همراه داشته باشد.

فرصت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری این کشور در تاریخ 23 مه (2 خرداد) به پایان می رسد، و روزهای 26 و 27 مه (5 و 6 خرداد) انتخابات برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بعید به نظر می رسد سیسی که ژنرال بازنشسته ارتش مصر است، در طول دوره فعالیت های تبلیغاتی اش، از بیم مسایل امنیتی، در مجامع عمومی حاضر شود.

خاورم**9156**1586
کد N259415

وبگردی