آفتاب

گزارش تایم از نمایش موشک‌های عربستان در پاسخ به برنامه هسته‌ای ایران

گزارش تایم از نمایش موشک‌های عربستان در پاسخ به برنامه هسته‌ای ایران

مجله تایم نوشت: عربستان سعودی در رزمایش نظامی اخیر خود با نام شمشیر عبدالله نمایشی از موشک‌های بالستیک خود را به اجرا درآورده است که به عقیده برخی کارشناسان ریاض در پاسخ به فعالیت‌های هسته‌ای ایران اقدام به نمایش این موشک‌ها کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مجله تایم در گزارشی تحلیلی به این موضوع پرداخت و نوشت: این که عربستان سعودی از چنین موشک‌هایی برخوردار است پنهانی نبود، اما نمایش دادن این سلاح‌ها در انظار عمومی در روز پنجشنبه از سوی تحلیلگران اینگونه تلقی می‌شود که عربستان قصد دارد با این کار به ایران پیامی ارسال کند.

در حال حاضر این کشورها به نوعی در سوریه در حال جنگیدن هستند و همچنین سعودی‌ها به دلیل تلاش‌های اخیر واشنگتن برای دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران احساس نگرانی می‌کند.

به نوشته تایم، عربستان طی روزهای اخیر موشک‌های بالستیک خود را با نام دانگ فنگ 3 به نمایش گذاشت که 27 سال پیش از چین خریداری شده است. گفته می‌شود این موشک‌ها هزار کلیومتر برد دارند.

جرمی بینی، یک کارشناس حوزه امنیت و تروریسم در این باره گفت: سال‌ها بود که این موشک‌ها به طور مخفیانه نگهداری می‌شدند ولو اینکه همگان می‌دانستند که عربستان موشک بالستیک دارد اکنون برای ما جالب است که چرا عربستان آنها را نمایش داده است.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم راه‌های مختلفی برای برداشت از این اقدام عربستان وجود دارد اما به طور قطع یکی از آنها این است که عربستان می‌خواهد توانایی خود را برای پاسخ به حملات موشک‌های بالستیک ایران به نمایش بگذارد و این پیامی است که از این اقدام عربستان برداشت می‌شود.

میر جاودان‌فر یک پژوهشگر ارشد در موسسه استراتژی و سیاست در یکی از دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی اظهار کرد: عربستانی‌ها زیاد به دولت باراک اوباما اعتماد ندارند آنها نگرانند که واشنگتن پس از دستیابی به توافق با ایرانی‌ها، سعودی‌ها را کنار بگذارد.

ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رئیس پیشین سازمان اطلاعاتی عربستان در کنفرانس امنیتی برای کشورهای حوزه خلیج(فارس) در هفته گذشته، گفت: ما با ایران هیچ دشمنی‌ای نداریم و دوست نداریم به مردم این کشور که همسایه‌های مسلمان ما هستند، آسیبی وارد شود.

وی همچنین یادآور شد: اما فراهم کردن امنیت منطقه‌ای ما ایجاب می‌کند که ما برای برقراری آن اقدام کنیم که یکی از آنها آمادگی در برابر هرگونه احتمال مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است.

تایم در ادامه نوشت: تهران بارها توانایی نظامی خود را به نمایش گذاشته است اما حضور فرمانده ارتش پاکستان در این رزمایش در کنار این موشک‌ها می‌تواند به عنوان تهدیدی مبنی بر سرازیر شدن کلاهک‌های هسته‌ای پاکستان به موشک‌های سعودی تلقی شود.

عربستانی‌ها پیش از این از فعالیت‌های هسته‌ای موفقیت‌آمیز و مخفیانه پاکستان حمایت مالی کرده و برای ساکت کردن گزارشات در این خصوص که اسلام‌آباد ممکن است به دوست خود کلاهک هسته‌ای بدهد تلاش کمی از خود نشان داده‌اند.

جرمی بینی همچنین بیان کرد: شما می‌توانید این مساله را هرگونه که مایلید برداشت کنید اما حضور یک نظامی بلندپایه پاکستانی در عربستان می‌تواند این نظریه که سعودی‌ها می‌خواهند در صورت هسته‌ای‌ شدن ایران از پاکستان کلاهک هسته‌ای دریافت کنند چیزی که عربستان دوست دارد ما آن را باور کنیم را تقویت کند.

وی ادامه داد: آیا ایرانی‌ها به این مساله پاسخ می‌دهند؟ پاسخ منفی است چون جنگ بین ایران و عربستان جنگی نیست که بتوان در آن از موشک استفاده کرد.

این کارشناس افزود: جایی که شما می‌توانید از آژانس‌های اطلاعاتی خود و تهدید استفاده کنید شما از راه‌های غیرمتعارف استفاده می‌کنید از این‌رو من فکر نمی‌کنم که این مساله ایران را زیاد تحت تاثیر قرار دهد.

وی تاکید کرد که ایران و عربستان یکدیگر را یک تهدید رسمی تلقی نمی‌کنند و اکنون این کشورها بیشتر در سوریه در مقابل هم قرار دارند.

به گزارش ایسنا، بزرگترین رزمایش نظامی عربستان به نام شمشیر عبدالله که در آن تمامی نیروهای دریایی، زمینی و هوایی این کشور به علاوه نیروهای گارد ملی و داخلی حضور داشتند در سه منطقه عربستان برگزار شد و روز دهم اردیبهشت پایان یافت.

انتهای پیام

کد N259387

وبگردی