آفتاب

کراماتورسک اوکراین، صحنه نبرد جدایی طلبان و ارتش

کراماتورسک اوکراین، صحنه نبرد جدایی طلبان و ارتش

تهران- ایرنا- عملیات ارتش اوکراین علیه جدایی طلبان طرفدار روسیه در شهرهای شرقی این کشور، بامداد شنبه نزدیک شهرˈکراماتورسکˈ استان ˈدونتسکˈ ادامه یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دونتسک، ˈآرسن آواکوفˈ وزیر کشور اوکراین گفت: نیروهای اوکراین کنترل ایستگاه تلویزیون محلی شهر کراماتورسک را در دست گرفته اند.

این شهر نزدیک مقر جدایی طلبان در اسلاویانسک است که روز جمعه عرصه درگیری شدید جدایی طلبان و نیروهای دولت اوکراین بود.

ارتش اوکراین از بامداد روز گذشته (جمعه 2مه/12 اردیبهشت) حمله همه جانبه به جدایی طلبان طرفدار روسیه در شهر اسلاویانسک را آغاز کرد.

فعالان طرفدار روسیه که برخی از آنان مسلح هستند، از چندی قبل برخی ساختمان های دولتی را در چند شهر شرقی اوکراین از جمله ˈدونتسکˈ و ˈ لوهانسکˈ به اشغال خود در آوردند. جدایی طلبان مسلح اوکراینی طرفدار روسیه همچنین با اشغال ساختمان های مهم دولتی، کنترل شهرˈاسلاویانسکˈ در150 کیلومتری مرز روسیه را در دست گرفتند.

اوکراین، روسیه، اتحادیه اروپا و آمریکا در مذاکرات طولانی(28 فروردین/ 17 آوریل) در ژنو، برای حل بحران اوکراین به توافقی دست یافتند که بر پایه آن قرار شد گروه های مسلح شبه نظامی از دو طرف خلع سلاح شوند. با وجود این توافق، ناآرامی ها در شهرهای شرق اوکراین ادامه دارد.

بحران اوکراین روابط روسیه و غرب را به پایین ترین حد بعد از جنگ سرد رسانده و به تحریم بعضی شرکت ها و مقامات روسی توسط آمریکا و اتحادیه اروپا منجر شده است.

اروپام**9157**1485** 1064
کد N259348

وبگردی