آفتاب

15 کشته و ده‌ها زخمی حاصل انفجارها و حمله نیروهای امنیتی مصر به تظاهرکنندگان

15 کشته و ده‌ها زخمی حاصل انفجارها و حمله نیروهای امنیتی مصر به تظاهرکنندگان

در حمله نیروهای امنیتی مصر برای متفرق کردن تظاهرات مخالفان نظام کنونی در اسکندریه و حلوان 10 تن کشته شده و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. در همین حال تظاهراتی با شعار "ازدواج آمریکا با مصر باطل است" در اکثر استان‌های کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا اعلام کرد: زمانی که نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان در منطقه عرب غنیم در حلوان واقع در جنوب قاهره گلوله جنگی شلیک کردند هشت تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

ائتلاف مذکور همچنین تاکید کرد: زمانی که پلیس مصر با تظاهراتی در منطقه حانوفل در اسکندریه برخورد کرد دو تن دیگر نیز کشته و 12 تن دیگر زخمی شدند.

در همین راستا ناصر العبد، مدیر بخش تحقیقات جنایی در اسکندریه در مصاحبه با رویترز اظهار کرد: یکی از این افراد بر اثر اصابت گلوله به سینه‌اش و شخص دیگر بر اثر اصابت گلوله به شکمش کشته شدند.

در همین حال مرکز اطلاع رسانی امنیتی وابسته به وزارت کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که 42 تن در جریان اعتراض‌ها در چندین استان مصر بازداشت شدند.

از سوی دیگر، در پی وقوع دو انفجار جداگانه که در شهر الطور در جنوب شبه جزیره سیناء رخ داد سه تن از جمله دو نیروی پلیس کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند.

همچنین در پی انفجار یک بمب دست‌ساز در مرکز ایست بازرسی در شمال شرق قاهره معاون یک افسر کشته و پنج سرباز زخمی شدند.

در همین راستا نیروهای امنیتی مصر برای متفرق کردن تظاهرات مخالفان کاندیداتوری عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع سابق مصر و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در خوابگاهی در دانشگاه الازهر قاهره گاز اشک‌آور شلیک کردند.

شبکه الجزیره تصاویری مستقیم از درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان در خوابگاه دانشگاه الازهر منتشر ساخت که در جریان آن نیروهای امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به شدت گاز اشک آور شلیک می‌کردند.

پیشتر ائتلاف حمایت از مشروعیت خواهان مشارکت گسترده مصری‌ها در سومین موج انقلابی سال 2014 به عنوان ازدواج آمریکا با مصر باطل است، شد و اعلام کرد که این موج انقلابی در واکنش به سخنان نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر است که چهارشنبه گذشته رابطه کشورش با واشنگتن را به "رابطه ازدواج و نه ازدواج موقت یک شبه" توصیف کرده بود.

ائتلاف حمایت از مشروعیت در بیانیه‌ای اعلام کرد که سومین موج انقلابی که با شعار " یک مشروعیت، یک انقلاب و اراده مستقل" به مدت سه هفته برگزار می‌شود و هدف آن این است که مردم مصر جنایات کاندیداتوری رهبر کودتاچیان را برای شرکت در "ریاست جمهوری خون" محکوم کنند.

در همین راستا تظاهراتی در منطقه برج العرب در استان اسکندریه برگزار شد که شرکت کنندگان در آن عکس‌هایی از محمد مرسی،‌ رئیس جمهور برکنار شده مصر در دست گرفته و خواهان سرنگونی حکومت نظامی شدند.

حامیان اخوان المسلمین همچنین در استان الشرقیه واقع در شرق قاهره و در مرکز فاقوس در استان الشرقیه و همچنین در استان دمیات و در استان کفرشیخ تظاهراتی برپا کرده و خواسته خود را برای آزادی بازداشت شدگان مطرح کرده و کارت‌های زردرنگ در دست گرفتند.

همچنین تظاهرات و راهپیمایی‌هایی در شهرها و مراکز استان‌های جیزه، القلیوبیه، دقهلیه، بوحیره، پورت سعید، الفیوم، بنی سویف و المنیا برگزار شد که شرکت کنندگان در آن‌ها کودتای نظامی و اقدامات سرکوب‌گرایانه نیروهای امنیتی را محکوم کرده و خواهان تحقق مجدد مشروعیت و روند دموکراسی در کشور شدند.

انتهای پیام

کد N259240

وبگردی