آفتاب
شیخ الاسلام:

انتخابات سوریه گامی برای رسیدن به صلح و ثبات دراین کشور است

انتخابات سوریه گامی برای رسیدن به صلح و ثبات دراین کشور است

تهران- ایرنا- حسین شیخ الاسلام مشاورامور بین الملل رییس مجلس ، انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را گامی به سوی تحقق صلح و ثبات در این کشور دانست و گفت: این انتخابات پادرزهری جدی و راهکاری عملی برای مقابله با نیروهای تکفیری و تروریسم در این کشور است.

«حسین شیخ الاسلام» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا اظهار داشت:این روزها دولت سوریه تصمیم دارد براساس قوانین کشورش انتخابات برگزار کند، اما کشورهای غربی مخالف این موضوع هستند.

وی افزود:غربی ها که ادعاهای دموکراسی خواهیشان همیشه گوش فلک را کر کرده و تبلیغ مردم سالاری می کنند، این روزها مخالف برگزاری انتخابات و مشارکت مردم در تصمیم گیری سرنوشتشان هستند.

به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی، آنهایی که مخالف برگزاری انتخابات در سوریه هستند، راه حل جایگزینی برای این موضوع ندارند.

مشاور امور بین الملل رییس مجلس افزود: غربی ها حتی حاضر شده اند که دولت بشار اسد را به رسمیت بشناسند، اما با برگزاری انتخابات مخالفت کنند، چرا که از نتیجه حاصله نگران هستند.

وی درباره پذیرش دولت بشار اسد بعد از چندین سال جنگ و خونریزی در این کشور توضیح داد: کشورهای غربی به طور رسمی به دولت این کشور پیشنهاد کرده اند که از بندی از قانون اساسی این کشور که اجازه می دهد، رییس جمهور در شرایط اضطراری به مدت دو سال دیگر دولت را تمدید کند، استفاده نماید اما انتخابات برگزار نشود.

شیخ الاسلام افزود: به این ترتیب آنها که روزی آتش جنگ در سوریه را شعله ور می کردند به این ترتیب هم بشار اسد و هم قانون این کشور را پذیرفته اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه غربی ها و رژیم صهیونیستی خواهان تداوم بحران در سوریه هستند،گفت:

ادامه درگیری های داخلی در سوریه، برای اسرائیل و آنهایی که ادامه حکومت خود را وابسته به اسرائیل و آمریکا می دانند ،نفع دارد.ضمن اینکه جنگ دراین کشور بر ضد مسلمانان و خط مقاومت است.

شیخ الاسلام ضمن تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران باید از برگزاری انتخابات پاک ،دقیق و براساس موازین در سوریه حمایت کند، عنوان کرد: برای مقابله با تروریسم های این کشور هیچ راهی به جز انتخابات وجود ندارد، چرا که آنها آشکارا اعلام کرده اند که با رای مردم،صندوق رای، پارلمان و انتخابات مخالف هستند و از این رو دست به ایجاد ناامنی می زنند.

مشاور رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: دولت سوریه تلاش می کند تمهیداتی بیاندیشد که در ارودگاه ها و مرز کشورهایی که آوارگان سوری حضور دارند، امنیت برقرار کند تا مردم در آرامش در انتخابات شرکت کنند.بنابراین کشورها باید به این امر کمک نمایند.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد:همه کشورها باید این را بدانند که بحران سوریه راه حل سیاسی و غیرنظامی دارد که انتخابات در چارچوب اقدامات سیاسی تعریف می شود.

به گفته وی، کشورهایی که در طی سال های گذشته در سوریه از کشتار مردم بی گناه و گسترش ناامنی حمایت کرده اند،این روزها از دموکراسی می ترسند و حتی اجازه نمی دهند که در عراق نمی گذارند، دموکراسی نوپا شکل بگیرد.

شیخ الاسلام افزود: پیش بینی می کنم وقتی انتخابات در این کشور برگزار شود، نه کل جمعیت سوریه بلکه 60 درصد خاک ساکنان هم در انتخابات شرکت کنند، نشان می دهد که این افراد از حکومت خود پشتیبانی می کند.

به گزارش ایرنا،انتخابات ریاست جمهوری سوریه قرار است در ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ (۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی) در این کشور برگزار شود.

دو روز پیش از این بشار اسد ریس جمهوری کنونی سوریه به طور رسمی نامزد انتخابات شد.

دادگاه عالی قانون اساسی سوریه هفته گذشته اعلام کرده بود که کسانی که تمایل به نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری دارند به مدت 10 روز می توانند برای ثبت نام به این دادگاه مراجعه کنند .

سیام**9173** 1418
کد N259168

وبگردی